Psychologické poradenstvo

Školský psychológ vykonáva odborné činnosti v rámci orientačnej psychologickej diagnostiky, individuálneho, skupinového alebo hromadného psychologického poradenstva, psychoterapie, prevencie a intervencie k deťom a žiakom s osobitným zreteľom na proces výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach; vykonáva aj odborné činnosti psychologického poradenstva v oblasti rodinných, partnerských a ďalších sociálnych vzťahov. Poskytuje psychologické poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom a pedagogickým zamestnancom škôl a školských zariadení. Pripravuje podklady pre odborných zamestnancov poradenských zariadení.

Konkrétnou náplňou jeho práce je činnosť:

Diagnostická – keď psychodiagnostickými metódami prostredníctvom psychologických vyšetrení poznáva osobnosť žiaka, jeho schopnosti, osobnostné vlastnosti, identifikuje poruchy správania a učenia a spolu s učiteľmi a ostatnými odborníkmi sa podieľa na ich zmiernení.
Intervenčná – keď vytvára spolu s učiteľským kolektívom podmienky pre uskutočňovanie pozitívnych zmien v osobnosti žiaka vo vzťahu k rodičom, učiteľom a spolužiakom, ako aj ku škole a školskému učivu. Rovnako tiež napomáha učiteľom a rodičom spracovávať ich postoje a prežívanie, ktoré sa u nich objavujú v súvislosti s určitými prejavmi správania u detí. Napomáha riešeniu situácie či vzťahu medzi učiteľmi, rodičmi a žiakmi, ak to táto vyžaduje.
Preventívna – keď sleduje pripravenosť žiakov pre školu a jej požiadavky (školská zrelosť) pozoruje žiakov v triedach za účelom odhalenia problémových žiakov, prípadne problémových vzťahov medzi učiteľmi a žiakmi, vytvára a realizuje špeciálne programy napomáhajúce zdravému rozvoju osobnosti žiaka (protidrogová prevencia).
Poradenská – keď poskytuje konzultácie rodičom, učiteľom a žiakom, napríklad v oblasti voľby povolania, pomáha pri integrácii žiakov so špeciálno-pedagogickými potrebami do normálneho výchovno-vzdelávacieho procesu v zmysle ich plnej akceptácie.

Výhodou školského psychológa, ktorý pôsobí priamo na škole je, že osobne pozná atmosféru školy, jej problémy, osobne pozná členov pedagogického zboru, štýl ich práce a používané metódy, žiaci môžu v prípade potreby okamžite využiť jeho služby a požiadať o radu, prispieť k humanizácii školy a k zefektívneniu výchovy a vzdelávania. Školský psychológ sa vo svojej činnosti zameriava na plnenie tzv. podporných služieb v škole.

V prípade otázok v kontexte špecifík spojených s učením a vzdelávaním smelo kontaktujte psychológa. Kancelária sa nachádza na 4. podlaží.

Prevencia

Pri preventívnych programoch spolupracujeme s:

  • CPP Zuzkin park
  • ÚPSVaR
  • Políciou SR – s odborom prevencie
  • UNICEF
  • Festival Jeden Svet
  • Vianočná pošta
  • CSIRT-UPJŠ
  • CSIRT.SK
Škola v spolupráci s CPP a žiakmi školy postupne vypracovali: Celoškolský systémový program proti šikanovaniu, ktorého výsledkom je CHARTA proti šikanovaniu. Je umiestnená v každej triede a v každom trakte na každej chodbe školy.

Prevencia a riešenie šikanovania

Pri riešení šikanovania sa škola riadi Smernicou č. 36/2018 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach.
Definícia šikanovania: Šikanovanie je správanie, keď jeden alebo viac žiakov úmyselne, opakovane, dlhodobo a skryte ubližuje vybranému žiakovi alebo skupine žiakov; robí alebo hovorí niečo, čo je mu nepríjemné a žiak sa nedokáže alebo z najrôznejších príčin nemôže brániť.
Prevencia na škole prebieha v dvoch rovinách:
– v širšej rovine predstavuje súbor opatrení, ktoré eliminujú vznik šikanovania alebo spomaľujú jeho vývoj. Na našej škole sú takýmito preventívnymi opatreniami: monitoring sociálnej klímy triedy, informačná nástenka, spôsob prijímania podnetov, schránka dôvery, sieťovanie subjektov. Preventívne opatrenia umožňujú zachytiť príznaky šikanovania v počiatočných fázach, čo sa ukazuje ako kľúčové pri jeho riešení.
– v užšej rovine ide o realizáciu preventívnych činností – aktivít, programov a iných foriem, ktoré sú špecificky smerované na problematiku šikanovania. Na našej škole sú to napr. triednické hodiny, ranné kruhy, sväté omše, duchovné obnovy, Dni s triednym učiteľom, spolupráca triedneho učiteľa s podporným tímom, neakceptovanie ironizovania, sexuálnych narážok a pod.
Základné princípy, ktorými sa naša škola riadi v oblasti prevencie šikanovania:
1) Šikanovanie sa nepodceňuje, nebagatelizuje a každý podnet sa prešetruje
2) Škola má spracovanú smernicu, postup na riešenie podnetov
3) Pedagógovia a hlavne triedni učitelia sledujú triednu klímu, správanie a vzťahy medzi žiakmi
4) Vytvárame priestor na budovanie sociálnych zručností žiakov
5) Vytvárame bezpečný priestor na zdieľanie pocitov žiakov
6) Spolupracujeme s CPP a Mestskou políciou na pravidelných preventívnych programoch
7) Vytvárame vlastné preventívne programy
8) Každodenná prítomnosť kňaza na škole, možnosť rozhovoru
9) Každodenná prítomnosť školského psychológa a možnosť rozhovoru kedykoľvek počas dňa
10) Prítomnosť intervenčného tímu na škole

Zdroj: https://www.minedu.sk/data/att/24745.pdf

Ďalšie informácie:

kontakt:

email: potrebujem@pomoc.sk

telefón: 116111

Školský rok 2024/2025

Naše aktivity:

  • Prednáška z Informačnej bezpečnosti pre 1.Ag – CSIRT.SK:

https://gkmke.sk/gymtemp/2024/11/cyberpasca-alebo-ako-sa-neulovit-na-internete/

  • Kritické myslenie:

https://gkmke.sk/gymtemp/2024/10/kriticke-myslenie/

  • Festival Jeden svet:

https://gkmke.sk/gymtemp/2024/10/festival-jeden-svet/

  • Bezpečne v KyberPriestore – prednáška CSIRT.SK pre 2.Ag a 3.Ag:

https://gkmke.sk/gymtemp/2024/09/bezpecne-v-kyberpriestore/

Školský rok 2023/2024

Naše aktivity:
  • Erasmus + v Prahe

  • Zažili sme Nice:

https://gkmke.sk/gymtemp/2024/04/zazili-sme-nice/

  • Milión detí sa modlí ruženec

  • Rorátne sv. omše:

  • Mládež v Lisabone:

  • Exkurzia Viedeň:

  • Festival Jeden Svet

  • Noc v škole a iné aktivity Školského parlamentu

  • Seminár o kritickom myslení so ZMUDRI:

  • Seminár o právach spotrebiteľa s MHSR:

Školský rok 2022/2023

Promote Wellbeing (Erasmus+): https://gkmke.sk/gymtemp/2023/05/promote-wellbeing-2/ 

Spolupráca so Zmudri: https://gkmke.sk/gymtemp/2023/03/spolupraca-so-zmudri/

Nedaj sa a hovor  o tom! – šikana a kyberšikana – preventívne podujatie 31. 1. 2023: https://gkmke.sk/gymtemp/2023/01/nedaj-sa-hovor-o-tom/

Archív

Školský rok 2021/2022

Kyberšikana, šikana – preventívna aktivita 14.6.2022

V spolupráci s Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky, Úradom práce sociálnych vecí a rodiny a Odborom prevencie sme uskutočnili v online priestore preventívnu aktivitu v 2.Ag nášho gymnázia na tému Kyberšikana, šikana.

Interaktívny webinár prednášajúci z prizvaných inštitúcií viedli fundovane v interakcii s publikom. Prezentovali skutočnosti, ozrejmovali podstatu, kedy ide o trestné činy vo veci šikany a kyberšikany. Študenti si ozrejmovali, aké konanie môže byť v týchto prípadoch klasifikované ako trestný čin.

Prínosom prezentovanej aktivity boli skúsenosti prednášajúcich z ich konkrétnej praxe

Študenti boli vtiahnutí do témy. Aktivita splnila účel preventívnej činnosti.

prevencia