Škola je spleťou vonkajších a vnútorných vzťahov, ktoré by mali mať jasne definovanú pozíciu a víziu, ku ktorej všetky zúčastnené strany smerujú.
Tento školský poriadok sa týka Gymnázia sv. Košických mučeníkov. Je interným predpisom školy. Gymnázium sv. Košických mučeníkov je cirkevná katolícka stredná škola, ktorej zriaďovateľom je Košická arcidiecéza, Arcibiskupstvo Košice. Všetci zamestnanci školy sa usilujú v spolupráci s rodičmi v duchu Evanjelia o dobro žiakov a podporujú ich telesný, duševný a duchovný rast, aby mohli vyrásť v zrelé kresťanské osobnosti.
Pre zabezpečenie riadneho výchovno-vyučovacieho procesu v škole je nutné, aby sa žiaci správali podľa školského poriadku. Od žiakov sa očakáva, že aj na verejnosti sa budú správať tak, aby šírili dobré meno školy a vhodne pozitívne prezentovali školu.
1 Vyučovanie
1.1 Počet vyučovacích hodín
Počet hodín je daný učebným plánom a je záväzný. Počet hodín pre žiakov je zapracovaný v rozvrhu hodín.
1.2 Časový rozvrh vyučovania
hodina | časové rozpätie |
0. | 7.05 – 7.50 h. |
1. | 7.55 – 8.40 h. |
2. | 8.50 – 9.35 h. |
3. | 9.50 – 10.35 h. |
4. | 10.45 – 11.30 h. |
5. | 11.40 – 12.25 h. | obedňajšia prestávka: 12.25 – 12.55 h. |
6. | 12.55 – 13.40 h. |
7. | 13.45 – 14.30 h. |
8. | 14.35 – 15.20 h. |
Príchod žiakov do školy
Budova školy sa otvára ráno o 6.30 h. a zatvára sa po nástupe žiakov na vyučovanie o 7.50 h. Žiak je povinný byť v škole najneskôr do 7.50 h., ak sa pre neho začína vyučovanie o 7.55 h. (v prípade, že vyučovanie začína nultou hodinou, je žiak povinný byť v škole do 7.00 h.) Vyučovanie sa začína a aj končí modlitbou. Pri príchode i odchode zo školy je žiak/žiačka povinný/á evidovať svoj príchod/odchod identifikáciou ISIC kartou alebo čipom pri čítačke, ktorá je umiestnená vo vstupnom vestibule.
2 Správanie žiakov na vyučovaní
2.1 Práva žiakov
- zúčastniť sa celého vyučovacieho procesu,
- učiť sa bez rušivých vplyvov v pokojnom prostredí,
- byť vypočutý všetkými pracovníkmi školy,
- pohybovať sa v škole voľne a bezpečne, bez fyzického a verbálneho napádania,
- osvojovať si ducha spravodlivosti, lásky a podľa neho žiť,
- na bezpečné, čisté a upratané prostredie,
- používať školské zariadenie, učebnice a pomôcky na vyučovanie,
- nemať nikým poškodzované osobné veci potrebné na vyučovanie,
- na ochranu osobných údajov,
- na ochranu pred diskrimináciou, šikanovaním alebo akýmkoľvek, prejavom násilia,
- na ochranu dobrého mena, povesti, osobnej cti a ľudskej dôstojnosti,
Všetky práva žiakov sú zaručené a rešpektované.
2.2 Povinnosti žiakov
- správať sa slušne a zdvorilo ku všetkým ľuďom a nebyť verbálne a fyzicky útočný,
- rešpektovať nariadenia všetkých pracovníkov školy,
- slušne sa pozdraviť učiteľom a zamestnancom školy,
- po vstupe vyučujúceho do triedy pozdraviť ho postavením sa a konať podľa jeho pokynov,
- chrániť vlastné zdravie a zdravie iných, dbať na čistotu a poriadok, pomáhať pri udržiavaní poriadku v škole a v okolí, dodržiavať zásady bezpečnosti, ochrany zdravia a hygienické zásady,
- hlásiť každé poranenie vyučujúcemu resp. triednemu učiteľovi,
- umožniť všetkým vo svojom okolí, aby mohli pracovať nerušene,
- pracovať podľa svojich najlepších schopností na všetkých hodinách a robiť si všetky domáce úlohy,
- šetriť školské zariadenie, učebnice i učebné pomôcky a umožniť ľuďom vôkol seba nerušene používať osobné veci na vyučovanie, a poškodenie školského zariadenia, učebných pomôcok a učebníc je žiak povinný finančne nahradiť,
- pripraviť si pred začiatkom vyučovacej hodiny učebnice, pomôcky potrebné na príslušný predmet a pred hodinou telesnej výchovy sa včas prezliecť do športového úboru, do odbornej učebne sa žiaci presúvajú individuálne v čase prestávky,
- počas vyučovania sedieť na mieste určenom zasadacím poriadkom, plniť uložené povinnosti, samostatne pracovať, nerozptyľovať pozornosť spolužiakov a nesmie odísť z učebne bez povolenia vyučujúceho.
- prihlásiť sa zdvihnutím ruky, ak chce odpovedať alebo sa vyučujúceho niečo opýtať,
- ospravedlniť sa príslušnému učiteľovi na začiatku hodiny, ak sa na vyučovanie nemohol z vážnych dôvodov pripraviť alebo vypracovať domácu úlohu,
- dodržiavať v odborných učebniach a v laboratóriách príslušný laboratórny poriadok a používať ochranný odev,
- nosiť na vyučovacích hodinách telesnej výchovy športové oblečenie a obuv a riadiť sa pokynmi vyučujúcich,
- počas prestávok plne rešpektovať rozhodnutie dozor konajúceho učiteľa,
- správať sa v školskej jedálni slušne, disciplinovane a rešpektovať dozor konajúceho učiteľa,
- vybavovať potvrdenia a osobné požiadavky prostredníctvom triedneho učiteľa,
- nosiť denne so sebou študentský preukaz.
2.3 Nariadenie o prezúvaní žiakov
Žiaci sú povinní zabezpečiť si obuv na prezutie od začiatku školského roka, ktorá nezanecháva šmuhy a blato a je uložená v skrinke. Po príchode do budovy školy sa žiak prezuje pri svojej skrinke. Nariaďuje sa pevná hygienická obuv, aby sa predišlo akémukoľvek úrazu.
2.4 Žiakom je zakázané
- opúšťať školskú budovu v priebehu vyučovania s výnimkou obedňajšej prestávky,
- nosiť do školy a na podujatia organizované školou cigarety, elektronické cigarety, alkoholické nápoje, narkotiká a iné zdraviu škodlivé látky i predmety ohrozujúce život a zdravie,
- v škole, v okolí školy a na podujatiach organizovaných školou fajčiť, požívať alkoholické nápoje a narkotiká, hrať o peniaze, pričom v prípade podozrenia porušenia predchádzajúcich zákazov má poverený zástupca školy právo vykonať osobnú prehliadku alebo overovaciu skúšku,
- nosiť do školy cenné predmety ako aj väčšie množstvo peňazí, pretože škola nepreberá zodpovednosť za ich prípadnú stratu,
- vykláňať sa z okien, sadať na parapetné dosky a nábytok,
- znečisťovať okolie školy a ničiť zeleň,
- vodiť zvieratá pred školu a do budovy školy bez povolenia vyučujúceho,
- vstupovať do zborovne, do kabinetov a brať učebné pomôcky bez povolenia učiteľa,
- nabíjať vlastné elektronické zariadenia v triedach, ak to výlučne nesúvisí s vyučovacím procesom, nabíjacia stanica je umiestnená na chodbe, tam je možné nabiť si elektronické zariadenie,
- používať nadávky a neslušné slová vo všetkých jazykoch,
- šikanovanie v akejkoľvek podobe a forme.
2.5 Starostlivosť o šatňové skrinky a školský nábytok
Žiak dostane na začiatku šk. roka kľúč od šatňovej skrinky označený označovačom.
Po celý školský rok udržiava čistotu a poriadok vo svojej skrinke.
Ak stratí kľúč, nahlási číslo kľúča triednej učiteľke, ktorá mu za poplatok (skutočná cena kľúča) prostredníctvom pána školníka dá vyrobiť duplikát. Žiak je povinný uhradiť aj cenu označovača kľúča.
Na konci školského roka alebo na konci štúdia je každý žiak povinný odovzdať kľúč s označovačom. Žiak nechá prázdnu, čistú a otvorenú skrinku vždy pred prázdninami resp. podľa pokynov triednych učiteľov.
Žiaci majú k dispozícii nové jednomiestne školské lavice a stoličky. V prípade poškodenia školského nábytku sú žiaci povinní nahradiť škodu v rozsahu ceny príslušného nového kusu nábytku. Rovnaký postup platí aj v prípade poškodenia tieniacej techniky.
2.6 Povinnosti týždenníkov
- týždenníkov menuje triedny učiteľ prípadne delegovaný učiteľ,
- týždenníci zodpovedajú za poriadok v učebni pred vyučovaním a po vyučovaní,
- na začiatku každej vyučovacej hodiny bez vyzvania hlásia vyučujúcemu mená neprítomných žiakov,
- pomáhajú vyučujúcemu nosiť pomôcky na vyučovaciu hodinu,
- po skončení každej vyučovacej hodiny umyjú tabuľu,
- ak sa vyučujúci nedostaví do 10 minút na vyučovanie, hlásia jeho neprítomnosť v zborovni.
2.7 Zákaz používania elektrických spotrebičov
Toto nariadenie vyplýva z povinnosti dodržiavať bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci.
2.8 Odchádzanie žiakov z večerných školských akcií
Po skončení večerných školských akcií (divadelných predstavení, večierkov, exkurzií) žiaci odchádzajú domov sami z určeného miesta rozchodu. Zodpovednosť za nich preberajú rodičia žiakov. Univerzálny informovaný súhlas podpísaný zákonným zástupcom žiaka slúži ako doklad potvrdzujúci toto ustanovenie školského poriadku.
3 Štúdium, absencie, komisionálne skúšky
3.1 Absencia na vyučovaní
- Študentský preukaz poskytuje žiakovi škola. Žiak je povinný nosiť ho so sebou, udržiavať ho v čistote a poriadku, dbať, aby nedošlo k jeho strate alebo odcudzeniu, aby informácie v ňom boli zapísané úplné a pravdivé. Je zakázané akýmkoľvek spôsobom upravovať a pozmeňovať informácie v ňom zapísané. Žiak je povinný vypísať všetky údaje na prvej strane študentského preukazu. Preukaz slúži na zápis oznamov školy pre rodičov a na ospravedlnenia žiaka na vyučovaní od lekára.
- Ak sa žiak nemôže zúčastniť na vyučovaní pre známe dôvody, požiada zákonný zástupca žiaka triedneho učiteľa o uvoľnenie z vyučovania aspoň deň vopred. Dodatočné ospravedlnenie je neprípustné. Z iných ako zdravotných dôvodov je zákonný zástupca povinný požiadať riaditeľa školy o uvoľnenie z vyučovania.
- Rodič /zákonný zástupca/ môže svojim rozhodnutím ospravedlniť žiaka zo zdravotných dôvodov.
- Plnoletý žiak sa ospravedlňuje sám v súlade s § 144, ods. 11 zákona č. 245/2008 Z. z v znení neskorších predpisov. Pre ospravedlnenie a typy absencií platia rovnaké podmienky, ako sú uvedené vyššie.
- Nesplnenie povinností vyplývajúcich z predchádzajúcich bodov bude považované za neospravedlnenú absenciu.
- V prípade, že žiak potrebuje odísť na lekárske vyšetrenie, alebo z iných vážnych dôvodov počas vyučovania, povolí mu odchod triedny učiteľ zápisom do študentského preukazu, ktorým sa preukáže na vrátnici školy. Uvoľnenie zo školy je možné len na základe písomného súhlasu rodiča.
3.2 Komisionálne skúšky
Organizáciu komisionálnych skúšok upravuje Metodický pokyn č. 21/2011 na hodnotenie a klasifikáciu žiakov stredných škôl a v súlade so zákonom č. 245/2008 o Výchove a vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Žiak sa klasifikuje na základe výsledkov komisionálnej skúšky v takýchto prípadoch:
a) ak vykonáva rozdielovú skúšku,
b) ak je skúšaný v náhradnom termíne,
c) ak žiak alebo jeho zákonný zástupca požiada o preskúšanie žiaka do troch dní odo dňa vydania vysvedčenia,
d) ak sa preskúšanie koná na podnet riaditeľa školy,
e) ak vykonáva opravné skúšky,
f) ak vykonáva skúšky pri štúdiu podľa individuálneho učebného plánu,
g) ak školská inšpekcia zistí nedostatky pri klasifikácii a nariadi komisionálne preskúšanie.
Komisia pre komisionálne skúšky je najmenej trojčlenná, skladá sa z predsedu, ktorým je spravidla riaditeľ školy alebo ním poverený učiteľ; skúšajúceho učiteľa, ktorým je spravidla učiteľ vyučujúci žiaka príslušný vyučovací predmet; a prísediaceho, ktorý má aprobáciu pre ten alebo príbuzný vyučovací predmet.
Výsledok komisionálnej skúšky vyhlási predseda komisie verejne v deň konania skúšky. Tento výsledok je pre klasifikáciu žiaka konečný.
O možnosti vykonať komisionálnu skúšku rozhodne riaditeľ školy. Riaditeľ školy môže povoliť prítomnosť zákonného zástupcu žiaka na jeho komisionálnom preskúšaní.
Žiak, ktorý má na konci druhého polroka nedostatočný prospech najviac z dvoch povinných predmetov, môže na základe písomnej žiadosti, v prípade neplnoletého žiaka jeho zákonného zástupcu a na základe rozhodnutia riaditeľa, vykonať z týchto predmetov opravnú skúšku. Ak je hodnotený stupňom nedostatočný z troch alebo viacerých predmetov, na opravnú skúšku nemá právo.
Termín opravných skúšok určí riaditeľ školy tak, aby opravné skúšky boli vykonané najneskôr do 31. augusta. Žiakovi, ktorý zo závažných dôvodov nemôže prísť na opravnú skúšku v určenom termíne, možno povoliť vykonanie opravnej skúšky najneskôr do 15. septembra.
Žiak, ktorý bez závažných dôvodov nepríde na opravnú skúšku, klasifikuje sa z predmetu, z ktorého mal robiť opravnú skúšku, stupňom prospechu nedostatočný.
- Ak žiak vymešká viac ako 80 vyučovacích hodín, upozorní triedny učiteľ na túto skutočnosť vedenie školy. V prípade, že dôjde k ďalšiemu zvýšeniu vymeškaných hodín na viac ako 100, riaditeľ školy rozhodne o konaní komisionálnych skúšok z učiva v celom rozsahu alebo z učiva z tých tematických celkov, ktoré určí vyučujúci. Aby mohol byť žiak klasifikovaný v riadnom termíne, musí ich vykonať do klasifikačnej porady, inak je neklasifikovaný a koná ich najneskôr do dvoch mesiacov od klasifikačnej porady.
- Ak z niektorého predmetu žiak vymešká 25% a viac v klasifikačnom období, vyučujúci do dvoch týždňov pred klasifikačnou poradou upozorní vedenie školy, ktoré nariadi komisionálnu skúšku. Rozsah skúšky určí vyučujúci. Skúška musí byť vykonaná do dňa pred uskutočnením klasifikačnej porady, inak je študent z daného predmetu neklasifikovaný.
3.3 Mimoriadne zhoršenie prospechu a správania
V prípade mimoriadneho zhoršenia prospechu a správania žiaka škola informuje zákonného zástupcu žiaka. Triedny učiteľ alebo riaditeľ školy predvolá zákonného zástupcu na pohovor, kde je informovaný o predmetných záležitostiach a je spísaný písomný záznam.
3.4 Opakovanie ročníka
Riaditeľ školy rozhoduje o opakovaní ročníka žiaka na základe posúdenia jeho vzdelávacích výsledkov a dôvodov, ktoré uvedie v písomnej žiadosti plnoletý žiak alebo zákonný zástupca neplnoletého žiaka.
Ročník môže opakovať aj žiak, ktorého nebolo možné klasifikovať ani v náhradnom termíne zo závažných objektívnych dôvodov, najmä zdravotných, dlhodobého pobytu v zahraničí a žiak, ktorý neprospel ani po vykonaní opravnej skúšky. Ročník môže opakovať žiak, ktorý má na výročnom vysvedčení najviac dva predmety klasifikované stupňom nedostatočný a súčasne možnosť opakovať ročník povolil riaditeľ školy.
Ak riaditeľ nepovolí žiakovi opakovať ročník, žiak prestáva byť žiakom školy uplynutím posledného dňa školského roka príslušného ročníka. Ak ide o žiaka, ktorý nesplnil povinnú školskú dochádzku, žiak bude preradený do inej spádovej základnej školy; v prípade žiaka 5. ročníka 8-ročného štúdia a žiaka 1. ročníka 4-ročného štúdia žiak ročník opakuje.
3.5 Individuálny učebný plán
Riaditeľ školy môže povoliť na základe žiadosti zákonného zástupcu žiaka alebo na základe žiadosti plnoletého žiaka vzdelávanie podľa individuálneho učebného plánu. Toto vzdelávanie môže byť povolené žiakom s nadaním alebo zo závažných dôvodov (napr. tehotenstvo, materstvo, resp. veľmi vážne ochorenie).
Podmienky a organizáciu vzdelávania podľa individuálneho učebného plánu vypracuje škola v súlade so ŠkVP a schvaľuje ho riaditeľ školy. Individuálne vzdelávanie sa riadi platnou legislatívou.
3.6 Štúdium v zahraničí
Riaditeľ školy môže po posúdení učebných plánov a po prerokovaní v pedagogickej rade povoliť žiakovi absolvovať časť štúdia na obdobnej škole v zahraničí. Štúdium v zahraničí môže povoliť aj opakovane, ale vždy len po úspešnom ukončení ročníka. V prípade potreby uloží žiakovi povinnosť vykonať skúšky najviac z troch predmetov, pričom rozdielová skúška z vyučovacieho jazyka je povinná.
3.7 Zanechanie štúdia
Ak žiak, ktorý splnil povinnú školskú dochádzku, chce zanechať štúdium, oznámi to písomne riaditeľovi školy. Ak je žiak neplnoletý, písomné oznámenie podá jeho zákonný zástupca.
Žiak prestáva byť žiakom strednej školy dňom nasledujúcim po dni, keď bolo riaditeľovi strednej školy doručené oznámenie o zanechaní štúdia.
3.8 Elektronická žiacka knižka
Škola prevádzkuje pre účely hodnotenia a klasifikácie žiakov elektronickú žiacku knižku, pomocou ktorej priebežne informuje zákonného zástupcu o prospechu a správaní žiaka.
Každý žiak a jeho zákonný zástupca má heslom chránený prístup do elektronickej žiackej knižky, pomocou ktorého môže získať informácie o výchovno-vzdelávacích výsledkoch žiaka. Dohodnutou elektronickou platformou je aplikácia EduPage.
3.9 Používanie mobilných elektronických zariadení
Povolenie používať mobilné telefóny počas vyučovania majú žiaci len so súhlasom vyučujúceho. Ak to vyučovací proces nevyžaduje, mobilné telefóny sú umiestnené na vopred určené miesto.
4 Dress code
Žiak je povinný byť v škole, na podujatiach organizovaných školou a pri slávnostných príležitostiach (otvorenie a záver školského roka, imatrikulácia, maturita, kultúrne podujatia…) vhodne a čisto oblečený a upravený.
Odev dievčat nesmie byť priehľadný, vrchný odev musí zakrývať celý trup (celé brucho, chrbát, plecia, prsia), minimálna dĺžka sukní, šiat a krátkych nohavíc je tesne po kolená, rázporok na sukniach a šatách do povolenej dĺžky sukne. Chlapci nosia chlapčenské a dievčatá dievčenské oblečenie. Teplákové oblečenie je vhodné len na vyučovanie telesnej a športovej výchovy alebo pri športových aktivitách.
U chlapcov musia vrchný odev a nohavice zakryť celý trup. Krátke nohavice musia mať dĺžku tesne po kolená.
Zakazuje sa nosenie odevu s nápismi propagujúcimi násilie, drogy, sex, rasizmus, sekty (v akomkoľvek jazyku) a nosenie žiletiek, zapínacích špendlíkov a iných ostrých predmetov ako ozdôb.
Vo všeobecnosti platí, že žiak by sa mal obliekať vkusne, primerane a čisto.
5 Výchovné opatrenia
5.1 Pochvaly
- pochvala triedneho učiteľa pred triedou,
- vecná odmena rodičovským združením,
- pochvala riaditeľom školy pred žiakmi školy.
5.2 Opatrenia na posilnenie disciplíny žiakov
5.2.1 Napomenutie triednym učiteľom
Za:
- sústavné vyrušovanie na hodinách,
- jednorazové menšie porušenie školského poriadku,
- zdržiavanie sa na chodbách po zvonení,
- nerešpektovanie nariadenia pracovníkov školy,
- prinášanie vecí, ktoré ohrozujú život a zdravie,
- poškodenie školského zariadenia,
- verbálny alebo fyzický útok,
- neslušné správanie,
- spôsobenie neporiadku,
- nevhodné oblečenie a úpravu.
5.2.2 Pokarhanie triednym učiteľom alebo učiteľkou
Za:
- opakované menšie porušovanie vnútorného školského poriadku,
- jednorazové väčšie porušenie vnútorného školského poriadku,
- menej ako 7 neospravedlnených vyučovacích hodín,
- používanie hrubých slov v rôznych jazykoch,
- svojvoľné opustenie budovy počas vyučovania.
5.2.3 Pokarhanie riaditeľom školy
Za:
- vážne porušenie školského poriadku, alebo za opakované porušenie školského poriadku (keď pokarhanie triednym učiteľom nemalo účinok).
5.2.4 Podmienečné vylúčenie zo školy
Za:
- hrubé porušenie školského poriadku po zvážení pedagogickou radou:
- krádež
- podvod – úmyselné oklamanie s cieľom vlastného prospechu
- spôsobenie hmotnej alebo morálnej škody.
5.2.5 Vylúčenie zo školy
Za:
- prinášanie a používanie alkoholu, drog (+ znížená známka zo správania)
- každý ďalší priestupok, ktorý spĺňa podmienku udelenia trestu po podmienečnom vylúčení
- hrubé porušenie vnútorného školského poriadku (šikanovanie – vedomé ohrozenie zdravia a života).
Všetky prípady budú posudzované individuálne. Platí postupnosť pri udeľovaní trestov. Po napomenutí triednym učiteľom, ak ono nemalo účinok, bude udelené pokarhanie triednym, potom pokarhanie riaditeľom, zníženie známky zo správania a v krajnom prípade vylúčenie zo štúdia. O každom udelení výchovného opatrenia musí byť vedený záznam. Vylúčenie zo školy môže byť podľa zváženia pedagogickej rady udelené aj bez predošlých nižších trestov v závislosti od závažnosti priestupku. O vylúčení rozhoduje pedagogická rada väčšinou hlasov v tajnom hlasovaní za prítomnosti aspoň 90% členov pedagogickej rady.
O každom udelení opatrenia je triedny učiteľ povinný dokázateľným spôsobom informovať rodičov.
5.3 Hodnotenie správania žiakov
Správanie žiaka sa klasifikuje týmito stupňami:
- Veľmi dobré – za správanie v súlade so školským poriadkom
- Uspokojivé
- za 8 – 21 neospravedlnených hodín v priebehu jedného polroka,
- za opakované porušovanie školského poriadku (keď pokarhanie triednym učiteľom nemalo účinok),
- za neospravedlnenú neprítomnosť na akcii organizovanej školou v čase vyučovania podľa rozvrhu,
- za vážne porušenie školského poriadku,
- Menej uspokojivé
- za viac ako 22 neospravedlnených vyučovacích hodín v priebehu jedného polroka,
- za vážne porušenie školského poriadku,
O zníženej známke zo správania rozhoduje Pedagogická rada.
5.4 Ostatné ustanovenia
- Škola zaisťuje ochranu pred šikanovaním , násilím, diskrimináciou aktívnym vykonávaním dozorov, spoluprácou pedagógov školy a zákonných zástupcov školy.
- Škola garantuje zabezpečenie ochrany ľudských práv.
- Pri neskorom príchode žiakov na vyučovanie od štvrtého neskorého príchodu žiaka na vyučovanie sa každé ďalšie meškanie hodnotí ako neospravedlnená hodina.
- Výchovné opatrenia žiakov sa zapisujú do triedneho katalógu.
- Všetky výchovné opatrenia triedny učiteľ prerokuje s jeho zákonným zástupcom.
- Ak žiak v prvom ročníku slabo prospieva, triedny učiteľ navrhne rodičom zmenu školy.
6 Práva a povinnosti rodičov (zákonných zástupcov)
6.1 Práva rodičov (zákonných zástupcov)
- získavať na triednych aktívoch a informačných pohovoroch informácie o prospechu a správaní sa svojho dieťaťa,
- ospravedlňovať neprítomnosť svojho dieťaťa na vyučovaní,
- mať prístup k dokumentom vydaným školou, ktoré sa priamo alebo nepriamo dotýkajú jeho dieťaťa,
- poznať účel, na ktorý sa použil jeho finančný príspevok,
- vo vopred dohodnutom termíne požiadať o rozhovor vyučujúceho, riaditeľstvo školy,
- požiadať o vykonanie komisionálnej skúšky žiaka; o opakovanie ročníka žiakom; o prerušenie štúdia žiaka; o štúdium podľa individuálneho učebného plánu; o štúdium v zahraničí a o zanechaní štúdia žiaka,
- rodič má právo voliť a byť zvolený za člena Rady školy a Rodičovskej rady.
6.2 Povinnosti rodičov (zákonných zástupcov)
- oboznámiť sa so školským poriadkom a viesť svoje dieťa k jeho dodržiavaniu,
- prevziať zodpovednosť za škody spôsobené jeho dieťaťom na majetku školy a spolužiakov, na ktoré sa nevzťahuje poistenie školy,
- načas (podľa ustanovení školského poriadku) ospravedlňovať neprítomnosť svojho dieťaťa v škole,
- informovať triedneho učiteľa o zdravotnom stave dieťaťa, zvlášť ak si situácia vyžaduje osobitnú pozornosť,
- zaujímať sa o prospech a správanie sa svojho dieťaťa (podľa možností v čase konzultačných hodín triedneho učiteľa, prípadne po vzájomnej telefonickej dohode alebo na triednych schôdzkach rodičov),
- vytvoriť pre dieťa podmienky na prípravu, na výchovu a na vzdelávanie v škole a na plnenie školských povinností,
- nenarušovať súkromie zamestnancov školy a správať sa k nim vhodne.
7 Účinnosť
Školský poriadok bol prerokovaný na zasadnutí Rady školy pri Spojenej škole sv. Košických mučeníkov v septembri 2024 a vychádza z pôvodných vnútorných poriadkov organizačných zložiek a akceptuje nové legislatívne zmeny ustanovené MŠVVaŠ SR.
Školský poriadok bol prerokovaný a schválený na pedagogickej rade dňa 22. 08. 2024.
Súhlas so školským poriadkom a rešpektovanie celého vnútorného školského poriadku školy vyjadrujú žiaci a zákonní zástupcovia žiakov podpisom. Žiaci a zákonní zástupcovia žiakov sú s vnútorným školským poriadkom dôkladne oboznámení.
Školský poriadok platí aj počas všetkých akcií školou organizovaných vrátane exkurzií, výletov, kurzov, návštev divadelných predstavení, koncertov a akýchkoľvek ďalších podujatí.
Školský poriadok nadobúda účinnosť dňom 01. 09. 2024.
Príloha č. 2
Dodatok č. 1 ku školskému poriadku
Gymnázium sv. Košických mučeníkov
Čordákova 50, Košice
ŠTANDARDY DODRŽIAVANIA ZÁKAZU SEGREGÁCIE
VO VÝCHOVE A VZDELÁVANÍ
školský rok 2024/2025
Článok 1
Všeobecná časť
Pri dodržiavaní zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní škola a školské zariadenie postupuje podľa Štandardov dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní (ďalej len „Štandardy“), ktoré vydáva MŠVVaM SR a ich znenie je súčasťou dodatku školského poriadku. Štandardy sú základné pravidlá, princípy a postupy predchádzania a eliminácie segregácie vo výchove a vzdelávaní. Ich uplatňovanie prispieva k dodržiavaniu princípov výchovy a vzdelávania podľa školského zákona v školách a školských zariadeniach. Vychádzajú z ustanovení Dohovoru o právach dieťaťa:
Článok 2 ods. 1: Zabezpečiť práva ustanovené týmto Dohovorom každému dieťaťu nachádzajúcemu sa pod ich jurisdikciou bez akejkoľvek diskriminácie podľa rasy, farby pleti, pohlavia, jazyka, náboženstva, politického alebo iného zmýšľania, národnostného, etnického alebo sociálneho pôvodu, majetku, telesnej alebo duševnej nespôsobilosti, rodu a iného postavenia dieťaťa alebo jeho rodičov alebo zákonných zástupcov.
Článok 2 ods. 2: Urobiť potrebné opatrenia na to, aby bolo dieťa chránené pred všetkými formami diskriminácie alebo trestania, ktoré vyplývajú z postavenia, činnosti, vyjadrených názorov alebo presvedčenia jeho rodičov, zákonných zástupcov alebo členov rodiny.
Článok 3 ods. 1: Záujem dieťaťa musí byť prvoradým hľadiskom pri akejkoľvek činnosti týkajúcej sa detí, nech už uskutočňovanej verejnými alebo súkromnými zariadeniami sociálnej starostlivosti, súdmi, správnymi alebo zákonodarnými orgánmi.
Článok 29 ods. 1: Výchova a vzdelávanie dieťaťa má smerovať k:
- a) rozvoju osobnosti dieťaťa, jeho jedinečných daností a duševných a fyzických schopností v ich najvyššej možnej miere;
- b) rozvíjaniu úcty k ľudským právam a základným slobodám a k zásadám zakotveným v Charte Organizácie Spojených národov;
- c) rozvíjaniu úcty k rodičom, k vlastnej kultúrnej, jazykovej a hodnotovej identite a k hodnotám krajiny, v ktorej dieťa žije i k hodnotám krajiny svojho pôvodu a k iným kultúram;
- d) príprave dieťaťa na zodpovedný život v slobodnej spoločnosti v duchu porozumenia, mieru, znášanlivosti, rovnosti pohlaví a priateľstva medzi všetkými národmi, etnickými, národnostnými a náboženskými skupinami a osobami domorodého pôvodu;
- e) rozvíjaniu úcty k prírodnému prostrediu.”[1]
Štandardy dodržiavania zákazu segregácie sú rozpracovaním a realizáciou praktickej časti Metodickej príručky desegregácie vo výchove a vzdelávaní.[2]
Štandardy v prepojení na metodickú príručku napomáhajú naplneniu princípu „zákazu všetkých foriem diskriminácie a obzvlášť segregácie“.[3] Segregáciu vo výchove a vzdelávaní definuje školský zákon nasledovne: „konanie alebo opomenutie konania, ktoré je v rozpore so zásadou rovnakého zaobchádzania podľa osobitného predpisu2a) a v dôsledku ktorého dochádza alebo by mohlo dôjsť k priestorovému, organizačnému alebo sociálnemu vylúčeniu skupiny detí a žiakov alebo účastníkov výchovy a vzdelávania alebo k ich oddelenému vzdelávaniu okrem vzdelávania poskytovaného v súlade s medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná2b) pri uplatňovaní práv národnostných menšín na výchovu a vzdelanie v jazyku príslušnej národnostnej menšiny a pri vytváraní podmienok na vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením alebo nadaním a žiakov so zdravotným znevýhodnením alebo s nadaním so zohľadnením ich vôle a záujmov a vôle a záujmov ich zákonných zástupcov, ak je účasť na takom vzdelávaní voliteľná a zodpovedá úprave podmienok výchovy a vzdelávania podľa tohto zákona, osobitne pre výchovu a vzdelávanie na rovnakom stupni vzdelania.“[4]
Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní sa týkajú všetkých oblastí, ktoré upravuje školský poriadok podľa školského zákona (Zákon č. 245/2008 Z. z., § 153 ods. 1):
- výkon práv a povinností žiakov a ich zákonných zástupcov v škole, pravidlá vzájomných vzťahov a vzťahov s pedagogickými zamestnancami a ďalšími zamestnancami školy,
- prevádzka a vnútorný režim školy,
- podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia detí a žiakov a ich ochrany pred sociálno-patologickými javmi, diskrimináciou alebo násilím,
- podmienky nakladania s majetkom, ktorý škola alebo školské zariadenie spravuje, ak tak rozhodne zriaďovateľ.
Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní definujeme ako Štandardy postojov a hodnôt a Štandardy vyplývajúce z definície segregácie vo výchove a vzdelávaní.
Článok 2
Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní
Štandardy postojov a hodnôt
Základným predpokladom pre úspešné zavedenie štandardov, ktoré zabezpečia proces prevencie, či odstraňovania segregácie vo výchove a vzdelávaní je zásadný posun v oblasti postojového a hodnotového nastavenia, kultivácie verejného diskurzu a medziľudských vzťahov všetkých aktérov vzdelávania, ktorí prichádzajú na pôde škôl do kontaktu so žiakmi a poslucháčmi.
Spoločnosť 21. storočia potrebuje občanov, ktorí majú také hodnoty, postoje, schopnosti, poznanie a kritické myslenie, aby mohli fungovať ako demokratickí a interkultúrne kompetentní občania. Postojové a hodnotové štandardy sú definované na základe kľúčových ukazovateľov (deskriptorov), ktoré boli vytvorené Radou Európy v dokumente Referenčný rámec kompetencií pre demokratickú kultúru.[5] Deskriptory sú popisy a vysvetlenia týkajúce sa konkrétneho žiaduceho správania všetkých aktérov vo vzdelávaní:
- Zaobchádzať so všetkými ľuďmi bez rozdielu s rešpektom,
- Vyjadrovať úctu všetkým bez rozdielu a vnímať rozmanitosť ako príležitosť a prínos pre školu pri príprave a realizovaní aktivít výchovno-vzdelávacieho procesu.
- Vyjadrovať druhým ľuďom uznanie ako rovnocenným ľudským bytostiam.
- Rešpektovať ľudí rôzneho vierovyznania.
- Rešpektovať ľudí, ktorí majú odlišné politické názory.
- Prejavovať záujem spoznať presvedčenia, hodnoty, tradície a pohľady druhých ľudí na svet.
- Dávať priestor druhým ľuďom na vyjadrenie sa.
- Preukázať prebratie zodpovednosti za svoje skutky.
- Ospravedlniť sa, pokiaľ niekomu ublížim.
- Vyjadrovať vôľu a záujem spolupracovať a pracovať s druhými ľuďmi na presadzovaní spoločných záujmov.
Štandardy vyplývajúce z definície segregácie vo výchove a vzdelávaní:
- Škola a školské zariadenie pri uplatňovaní Štandardov dodržiavania zákazu segregácie vypracuje Plán uplatňovania Štandardov dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní a využíva Metodickú príručku desegregácie vo výchove a vzdelávaní vydanú Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR.[6]
- a) Štandardy priestorovej desegregácie:
- Do všetkých priestorov školy alebo školského zariadenia, určených pre žiakov alebo poslucháčov, je umožnený rovný (nediskriminačný) prístup všetkým žiakom a poslucháčom. Škola alebo školské zariadenie nemá priestory a budovy vyhradené pre jednotlivé skupiny žiakov vytvorené za účelom ich vylučovania alebo neprípustného oddeľovania na základe ktoréhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone.[7]
- Škola alebo školské zariadenie v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu využíva priestory, ktoré spĺňajú normy stanovené regionálnymi úradmi verejného zdravotníctva, pričom výchovno-vzdelávací proces žiadnej zo skupín neprebieha v priestoroch, ktorých kvalita je výrazne rozdielna oproti iným priestorom.
- Ak má škola alebo školské zariadenie v jednotlivých vekových kohortách zastúpenie žiakov rôzneho etnického, národného alebo sociálneho pôvodu, farby pleti alebo iného chráneného dôvodu podľa antidiskriminačného zákona, má vytvorené triedy, v ktorých je vyvážené zastúpenie žiakov alebo poslucháčov týchto skupín.
- b) Štandardy organizačnej desegregácie:
- Škola alebo školské zariadenie má nastavenú organizáciu školského vyučovania a denný program tak, aby nedochádzalo k vylučovaniu a neprípustnému oddeľovaniu niektorej skupiny žiakov a poslucháčov.[8]
- Všetky skupiny žiakov školy a školského zariadenia majú stanovené rovnaké vzdelávacie štandardy, na základe ktorých pedagogickí zamestnanci, odborní zamestnanci a ďalší zamestnanci vytvárajú učebné osnovy školského vzdelávacieho programu. Úpravy je možné realizovať len u žiakov, ktorým to určuje individuálny vzdelávací program[9], individuálny učebný plán[10] alebo poskytnuté podporné opatrenia[11].
- Všetky skupiny žiakov a poslucháčov majú umožnený rovný prístup k materiálno-technickému vybaveniu, učebným materiálom a iným vzdelávacím pomôckam výchovno-vzdelávacieho procesu prislúchajúcemu danému ročníku alebo stupňu vzdelávania.
- Škola alebo školské zariadenie je povinné využiť všetky dostupné prostriedky, nástroje a metódy, aby umožnila prístup ku vzdelávaniu v maximálnej miere všetkým skupinám žiakov aj v prípade krízových udalostí v škole[12]. Po ukončení krízovej udalosti je škola povinná realizovať príslušné podporné opatrenia na kompenzáciu prípadných výpadkov vo výchove a vzdelávaní, ktoré nemohli byť v maximálnej miere riešené počas krízovej situácie.
- c) Štandardy sociálnej desegregácie
- Škola alebo školské zariadenie využíva potrebné a dostupné inkluzívne podporné opatrenia na podporu sociálneho začlenenia žiakov a poslucháčov a vytváranie pozitívnej podporujúcej sociálnej klímy v škole a školskom zariadení, ktorá prispieva k destigmatizácii a odstraňovaniu stereotypov a predsudkov.
- Škola alebo školské zariadenie organizuje a podporuje programy neformálneho vzdelávania a mimoškolské aktivity smerujúce k vytvoreniu priaznivej sociálnej klímy a interkultúrneho porozumenia v rámci školy alebo školského zariadenia, medzi žiakmi ako aj rodičmi.
- Škola alebo školské zariadenie prijíma, vzdeláva a vychováva všetky skupiny žiakov a poslucháčov podľa platných právnych predpisov bez vylučovania a neprípustného oddeľovania na základe akéhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone.
- V škole alebo školskom zariadení neexistujú procesy, postupy a usporiadania (ani na úrovni tried), ktoré vylučujú alebo neprípustne oddeľujú skupiny žiakov alebo poslucháčov na základe akéhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone.
- Škola alebo školské zariadenie umožňuje všetkým skupinám žiakov a poslucháčov, aby sa pre napĺňanie a rozvoj svojho potenciálu zapájali do aktivít a súťaží, ktoré sama organizuje, alebo sú škole a školskému zariadeniu sprostredkované, a aktívne ich k tomu motivuje a podporuje.
- Škola alebo školské zariadenie pri hodnotení žiakov alebo poslucháčov nekoná diskriminačne len na základe ich príslušnosti k niektorej sociálnej alebo etnickej skupine alebo iného chráneného dôvodu podľa antidiskriminačného zákona.
Článok 3
Záverečné ustanovenie
Tento dodatok je platný v plnom rozsahu od 1. februára 2025.
V Košiciach, dňa 14. 01. 2025
RNDr. Adriana Bariová
riaditeľka školy
[1] Dohovor o právach dieťaťa (OSN, 1989) In Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 104/1991 Z. z.
[2] Metodická príručka desegregácie vo výchove a vzdelávaní (MŠVVaŠ SR, 2023)
[3] § 3 písm. f) zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon)
[4] § 2 písm. ai) zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon) – účinnosť nadobúda 1. 1. 2025. Poznámky pod čiarou k odkazom 2a a 2b znejú: „2a) Zákon č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) v znení neskorších predpisov. 2b) Dohovor proti diskriminácii vo vzdelávaní (Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky č. 276/2024 Z. z.).Dohovor o právach osôb so zdravotným postihnutím (Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 317/2010 Z. z.).“
[5] Referenčný rámec kompetencií pre demokratickú kultúru bol vytvorený v roku 2018 Radou Európy, ktorej členským štátom je od roku 1993 aj SR. Pre SR má status odporúčania pri vytváraní vzdelávacích stratégií a metodík na podporu demokratickej kultúry, ľudských práv a sociálnych kompetencií.
[6] Metodická príručka desegregácie vo výchove a vzdelávaní (MŠVVaŠ SR, 2023)
[7] Chránené dôvody podľa antidiskriminačného zákona sú charakteristiky ľudí, úzko spojené s ich dôstojnosťou a identitou, ktoré nesmú byť zneužité pre neprípustné rozdielne zaobchádzanie s nimi. Sú to: „pohlavie, náboženské vyznanie alebo viera, rasa, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, zdravotné postihnutie, vek, sexuálna orientácia, manželský stav a rodinný stav, farba pleti, jazyk, politické alebo iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod, majetok, rod alebo iné postavenie alebo dôvod oznámenia kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti“ § 2 ods. 1 zákona č. 365/2004 Z. z.
[8] § 2 ods. 1 zákona č. 365/2004 Z. z. (antidiskriminačný zákon)
[9] § 7a zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon)
[10] § 26 zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon)
[11] § 145a zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon)
[12] Podrobné informácie ku krízovým udalostiam na školách sú dostupné na webovom sídle ministerstva.
Príloha č. 2
Dodatok č. 1 ku školskému poriadku
Gymnázium sv. Košických mučeníkov
Čordákova 50, Košice
ŠTANDARDY DODRŽIAVANIA ZÁKAZU SEGREGÁCIE
VO VÝCHOVE A VZDELÁVANÍ
školský rok 2024/2025
Článok 1
Všeobecná časť
Pri dodržiavaní zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní škola a školské zariadenie postupuje podľa Štandardov dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní (ďalej len „Štandardy“), ktoré vydáva MŠVVaM SR a ich znenie je súčasťou dodatku školského poriadku. Štandardy sú základné pravidlá, princípy a postupy predchádzania a eliminácie segregácie vo výchove a vzdelávaní. Ich uplatňovanie prispieva k dodržiavaniu princípov výchovy a vzdelávania podľa školského zákona v školách a školských zariadeniach. Vychádzajú z ustanovení Dohovoru o právach dieťaťa:
Článok 2 ods. 1: Zabezpečiť práva ustanovené týmto Dohovorom každému dieťaťu nachádzajúcemu sa pod ich jurisdikciou bez akejkoľvek diskriminácie podľa rasy, farby pleti, pohlavia, jazyka, náboženstva, politického alebo iného zmýšľania, národnostného, etnického alebo sociálneho pôvodu, majetku, telesnej alebo duševnej nespôsobilosti, rodu a iného postavenia dieťaťa alebo jeho rodičov alebo zákonných zástupcov.
Článok 2 ods. 2: Urobiť potrebné opatrenia na to, aby bolo dieťa chránené pred všetkými formami diskriminácie alebo trestania, ktoré vyplývajú z postavenia, činnosti, vyjadrených názorov alebo presvedčenia jeho rodičov, zákonných zástupcov alebo členov rodiny.
Článok 3 ods. 1: Záujem dieťaťa musí byť prvoradým hľadiskom pri akejkoľvek činnosti týkajúcej sa detí, nech už uskutočňovanej verejnými alebo súkromnými zariadeniami sociálnej starostlivosti, súdmi, správnymi alebo zákonodarnými orgánmi.
Článok 29 ods. 1: Výchova a vzdelávanie dieťaťa má smerovať k:
a) rozvoju osobnosti dieťaťa, jeho jedinečných daností a duševných a fyzických schopností v ich najvyššej možnej miere;
b) rozvíjaniu úcty k ľudským právam a základným slobodám a k zásadám zakotveným v Charte Organizácie Spojených národov;
c) rozvíjaniu úcty k rodičom, k vlastnej kultúrnej, jazykovej a hodnotovej identite a k hodnotám krajiny, v ktorej dieťa žije i k hodnotám krajiny svojho pôvodu a k iným kultúram;
d) príprave dieťaťa na zodpovedný život v slobodnej spoločnosti v duchu porozumenia, mieru, znášanlivosti, rovnosti pohlaví a priateľstva medzi všetkými národmi, etnickými, národnostnými a náboženskými skupinami a osobami domorodého pôvodu;
e) rozvíjaniu úcty k prírodnému prostrediu.”
Štandardy dodržiavania zákazu segregácie sú rozpracovaním a realizáciou praktickej časti Metodickej príručky desegregácie vo výchove a vzdelávaní.
Štandardy v prepojení na metodickú príručku napomáhajú naplneniu princípu „zákazu všetkých foriem diskriminácie a obzvlášť segregácie“. Segregáciu vo výchove a vzdelávaní definuje školský zákon nasledovne: „konanie alebo opomenutie konania, ktoré je v rozpore so zásadou rovnakého zaobchádzania podľa osobitného predpisu2a) a v dôsledku ktorého dochádza alebo by mohlo dôjsť k priestorovému, organizačnému alebo sociálnemu vylúčeniu skupiny detí a žiakov alebo účastníkov výchovy a vzdelávania alebo k ich oddelenému vzdelávaniu okrem vzdelávania poskytovaného v súlade s medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná2b) pri uplatňovaní práv národnostných menšín na výchovu a vzdelanie v jazyku príslušnej národnostnej menšiny a pri vytváraní podmienok na vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením alebo nadaním a žiakov so zdravotným znevýhodnením alebo s nadaním so zohľadnením ich vôle a záujmov a vôle a záujmov ich zákonných zástupcov, ak je účasť na takom vzdelávaní voliteľná a zodpovedá úprave podmienok výchovy a vzdelávania podľa tohto zákona, osobitne pre výchovu a vzdelávanie na rovnakom stupni vzdelania.“
Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní sa týkajú všetkých oblastí, ktoré upravuje školský poriadok podľa školského zákona (Zákon č. 245/2008 Z. z., § 153 ods. 1):
- výkon práv a povinností žiakov a ich zákonných zástupcov v škole, pravidlá vzájomných vzťahov a vzťahov s pedagogickými zamestnancami a ďalšími zamestnancami školy,
- prevádzka a vnútorný režim školy,
- podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia detí a žiakov a ich ochrany pred sociálno-patologickými javmi, diskrimináciou alebo násilím,
- podmienky nakladania s majetkom, ktorý škola alebo školské zariadenie spravuje, ak tak rozhodne zriaďovateľ.
Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní definujeme ako Štandardy postojov a hodnôt a Štandardy vyplývajúce z definície segregácie vo výchove a vzdelávaní.
Článok 2
Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní
Štandardy postojov a hodnôt
Základným predpokladom pre úspešné zavedenie štandardov, ktoré zabezpečia proces prevencie, či odstraňovania segregácie vo výchove a vzdelávaní je zásadný posun v oblasti postojového a hodnotového nastavenia, kultivácie verejného diskurzu a medziľudských vzťahov všetkých aktérov vzdelávania, ktorí prichádzajú na pôde škôl do kontaktu so žiakmi a poslucháčmi.
Spoločnosť 21. storočia potrebuje občanov, ktorí majú také hodnoty, postoje, schopnosti, poznanie a kritické myslenie, aby mohli fungovať ako demokratickí a interkultúrne kompetentní občania. Postojové a hodnotové štandardy sú definované na základe kľúčových ukazovateľov (deskriptorov), ktoré boli vytvorené Radou Európy v dokumente Referenčný rámec kompetencií pre demokratickú kultúru. Deskriptory sú popisy a vysvetlenia týkajúce sa konkrétneho žiaduceho správania všetkých aktérov vo vzdelávaní:
- Zaobchádzať so všetkými ľuďmi bez rozdielu s rešpektom,
- Vyjadrovať úctu všetkým bez rozdielu a vnímať rozmanitosť ako príležitosť a prínos pre školu pri príprave a realizovaní aktivít výchovno-vzdelávacieho procesu.
- Vyjadrovať druhým ľuďom uznanie ako rovnocenným ľudským bytostiam.
- Rešpektovať ľudí rôzneho vierovyznania.
- Rešpektovať ľudí, ktorí majú odlišné politické názory.
- Prejavovať záujem spoznať presvedčenia, hodnoty, tradície a pohľady druhých ľudí na svet.
- Dávať priestor druhým ľuďom na vyjadrenie sa.
- Preukázať prebratie zodpovednosti za svoje skutky.
- Ospravedlniť sa, pokiaľ niekomu ublížim.
- Vyjadrovať vôľu a záujem spolupracovať a pracovať s druhými ľuďmi na presadzovaní spoločných záujmov.
Štandardy vyplývajúce z definície segregácie vo výchove a vzdelávaní:
- Škola a školské zariadenie pri uplatňovaní Štandardov dodržiavania zákazu segregácie vypracuje Plán uplatňovania Štandardov dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní a využíva Metodickú príručku desegregácie vo výchove a vzdelávaní vydanú Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR.
a) Štandardy priestorovej desegregácie:
- Do všetkých priestorov školy alebo školského zariadenia, určených pre žiakov alebo poslucháčov, je umožnený rovný (nediskriminačný) prístup všetkým žiakom a poslucháčom. Škola alebo školské zariadenie nemá priestory a budovy vyhradené pre jednotlivé skupiny žiakov vytvorené za účelom ich vylučovania alebo neprípustného oddeľovania na základe ktoréhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone.
- Škola alebo školské zariadenie v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu využíva priestory, ktoré spĺňajú normy stanovené regionálnymi úradmi verejného zdravotníctva, pričom výchovno-vzdelávací proces žiadnej zo skupín neprebieha v priestoroch, ktorých kvalita je výrazne rozdielna oproti iným priestorom.
- Ak má škola alebo školské zariadenie v jednotlivých vekových kohortách zastúpenie žiakov rôzneho etnického, národného alebo sociálneho pôvodu, farby pleti alebo iného chráneného dôvodu podľa antidiskriminačného zákona, má vytvorené triedy, v ktorých je vyvážené zastúpenie žiakov alebo poslucháčov týchto skupín.
b) Štandardy organizačnej desegregácie:
- Škola alebo školské zariadenie má nastavenú organizáciu školského vyučovania a denný program tak, aby nedochádzalo k vylučovaniu a neprípustnému oddeľovaniu niektorej skupiny žiakov a poslucháčov.
- Všetky skupiny žiakov školy a školského zariadenia majú stanovené rovnaké vzdelávacie štandardy, na základe ktorých pedagogickí zamestnanci, odborní zamestnanci a ďalší zamestnanci vytvárajú učebné osnovy školského vzdelávacieho programu. Úpravy je možné realizovať len u žiakov, ktorým to určuje individuálny vzdelávací program, individuálny učebný plán alebo poskytnuté podporné opatrenia.
- Všetky skupiny žiakov a poslucháčov majú umožnený rovný prístup k materiálno-technickému vybaveniu, učebným materiálom a iným vzdelávacím pomôckam výchovno-vzdelávacieho procesu prislúchajúcemu danému ročníku alebo stupňu vzdelávania.
- Škola alebo školské zariadenie je povinné využiť všetky dostupné prostriedky, nástroje a metódy, aby umožnila prístup ku vzdelávaniu v maximálnej miere všetkým skupinám žiakov aj v prípade krízových udalostí v škole. Po ukončení krízovej udalosti je škola povinná realizovať príslušné podporné opatrenia na kompenzáciu prípadných výpadkov vo výchove a vzdelávaní, ktoré nemohli byť v maximálnej miere riešené počas krízovej situácie.
c) Štandardy sociálnej desegregácie
- Škola alebo školské zariadenie využíva potrebné a dostupné inkluzívne podporné opatrenia na podporu sociálneho začlenenia žiakov a poslucháčov a vytváranie pozitívnej podporujúcej sociálnej klímy v škole a školskom zariadení, ktorá prispieva k destigmatizácii a odstraňovaniu stereotypov a predsudkov.
- Škola alebo školské zariadenie organizuje a podporuje programy neformálneho vzdelávania a mimoškolské aktivity smerujúce k vytvoreniu priaznivej sociálnej klímy a interkultúrneho porozumenia v rámci školy alebo školského zariadenia, medzi žiakmi ako aj rodičmi.
- Škola alebo školské zariadenie prijíma, vzdeláva a vychováva všetky skupiny žiakov a poslucháčov podľa platných právnych predpisov bez vylučovania a neprípustného oddeľovania na základe akéhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone.
- V škole alebo školskom zariadení neexistujú procesy, postupy a usporiadania (ani na úrovni tried), ktoré vylučujú alebo neprípustne oddeľujú skupiny žiakov alebo poslucháčov na základe akéhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone.
- Škola alebo školské zariadenie umožňuje všetkým skupinám žiakov a poslucháčov, aby sa pre napĺňanie a rozvoj svojho potenciálu zapájali do aktivít a súťaží, ktoré sama organizuje, alebo sú škole a školskému zariadeniu sprostredkované, a aktívne ich k tomu motivuje a podporuje.
- Škola alebo školské zariadenie pri hodnotení žiakov alebo poslucháčov nekoná diskriminačne len na základe ich príslušnosti k niektorej sociálnej alebo etnickej skupine alebo iného chráneného dôvodu podľa antidiskriminačného zákona.
Článok 3
Záverečné ustanovenie
Tento dodatok je platný v plnom rozsahu od 1. februára 2025.
V Košiciach, dňa 14. 01. 2025
RNDr. Adriana Bariová
riaditeľka školy