pre Základnú umeleckú školu sv. Košických mučeníkov
Moderná katolícka škola
SPOJENÁ ŠKOLA SV. KOŠICKÝCH MUČENÍKOV
ZÁKLADNÁ UMELECKÁ ŠKOLA SV. KOŠICKÝCH MUČENÍKOV
Školský rok 2025/2026 RNDr. Milan Koščo, PhD., MBA, LL.D. riaditeľ
Vzdelávací program
Stupeň vzdelania: ISCED 1B
Dĺžka štúdia: 4 roky
Stupeň vzdelania: ISCED 2B
Dĺžka štúdia: 4 roky
Vyučovací jazyk: slovenský
Študijná forma: denná
Druh školy: cirkevná
Predkladateľ:
Názov školy: Spojená škola sv. Košických mučeníkov
Organizačná zložka: Základná umelecká škola sv. Košických mučeníkov
Adresa: Čordákova 50, 040 23 Košice
IČO: 35561548
Riaditeľka školy: RNDr. Adriana Bariová
Koordinátor pre tvorbu ŠKVP: PaedDr. Katarína Grac, PhD.
Zriaďovateľ:
Názov: Rímskokatolícka cirkev, Arcibiskupstvo Košice
Adresa: Hlavná 28, 041 83 Košice
Kontakty: sekr. ABŠÚ 055/6228727
Platnosť dokumentu OD: 1.9.2025 Podpis riaditeľa:
Platnosť Revidovanie | Dátum |
Zaznamenanie inovácie, zmeny, úpravy
|
Platnosť ŠkVP od | 1.9.2016 |
|
Revidovanie | 1.9.2017 | Bez zmeny |
Revidovanie | 1.9.2018 | Doplnenie o tanečný odbor |
Revidovanie | 2.9.2020 | Hra na cimbale |
Revidovanie | 2.9.2021 | Hra na priečnej flaute |
Revidovanie | 1.2.2023 | Hra na violončelo |
Revidovanie | 4.9.2023 | Hra na elektrickej gitare |
Revidovanie | 1.9.2025 | Hra na basovej gitare, Hra na organe |
Úvod
Školský vzdelávací program Základnej umeleckej školy sv. Košických mučeníkov, Čordákova 50 v Košiciach vychádza zo štátneho vzdelávacieho programu, ktorý je podľa Školského zákona najvyšším cieľovým projektom vzdelania v Slovenskej republike. Je zameraný na školské vzdelávanie v hudobnom, výtvarnom, literárno-dramatickom a tanečnom odbore ZUŠ. Rešpektuje systém starostlivosti o talenty v SR a venuje osobitnú starostlivosť každému žiakovi, jeho zameraniu a individuálnym schopnostiam. Charakterizovaný je vysokým stupňom individuálnej starostlivosti o žiaka.
Školský vzdelávací program ZUŠ sv. Košických mučeníkov obsahuje variabilné študijné programy a alternatívne metódy práce. Zároveň rešpektuje ucelenú sústavu výchovy a vzdelania v SR. Poskytuje mladej generácii možnosť rozvíjať svoje nadanie a umeleckú prípravu aj na vyššom stupni a postupne sa kvalifikovať pre profesionálny výkon niektorého umeleckého povolania. Základná umelecká škola poskytuje základne umelecké vzdelanie podľa § 17 školského zákona o výchove a vzdelávaní. Hlavným cieľom umeleckého školstva je výchova umením, k umeniu a pre umenie. Základné umelecké školy predstavujú základný článok v systéme umeleckého vzdelávania a sú prípravou pre štúdium žiakov na konzervatóriách a neskôr na výsokých školách umeleckého zamerania.
1 Všeobecná charakteristika školy
Spojená škola sv. Košických mučeníkov bola zriadená rozhodnutím zriaďovateľa Rímskokatolícka cirkev, Arcibiskupstvo Košice na základe zriaďovacej listiny zo dňa 10.3.2004 a bola zaradená do siete škôl a školských zariadení s účinnosťou od 1.7.2004.
V súčasnosti má Spojená škola tieto organizačné zložky:
- Gymnázium sv. Košických mučeníkov
- Základná škola sv. Košických mučeníkov
- Materská škola sv. Košických mučeníkov
- Základná umelecká škola sv. Košických mučeníkov
Organizačné zložky gymnázium a základná škola sú plne organizované. Škola sa nachádza na sídlisku KVP v peknom a tichom prostredí, obklopená areálom so športoviskami, s výhľadom na okolitú prírodu.
Základná umelecká škola tvorí v systéme umeleckého vzdelávania základný článok. Svojím hudobným, výtvarným, tanečným a literárno-dramatickým odborom predstavuje školu, ktorá sa venuje špecializovanej odbornej výchove žiakov so zvýšeným záujmom a predpokladmi pre umeleckú tvorbu. Jednotlivé odbory a vyučovacie predmety sa pravidelne aktualizujú, podľa dopytu a záujmu detí.
Základná umelecká škola je najmladšou zložkou Spojenej školy sv. Košických mučeníkov a sídli v budove Spojenej školy, zväčša v samostatných priestoroch (prízemie a 1.poschodie).
2 Charakteristika ZUŠ sv. Košických mučeníkov
Základná umelecká škola poskytuje výchovu a vzdelávanie žiakom vo veku 5-15 rokov v zmysle platnej legislatívy a školských zákonov. Základná umelecká škola poskytuje základné umelecké vzdelanie podľa § 17 Školského zákona o výchove a vzdelávaní, pripravuje na štúdium umeleckého vzdelávania v stredných školách a na konzervatóriách; pripravuje aj na štúdium na vysokých školách s pedagogickým alebo umeleckým zameraním.
Systém starostlivosti o talenty je na rôznych stupňoch umeleckého vzdelávania, na ktorých je venovaná osobitná starostlivosť každému žiakovi, zameraná na jeho individuálne schopnosti. Umožňujú to najmä variabilné študijné programy a alternatívne metódy práce. Jednotlivé zložky sú uspôsobené tak, že umožňujú žiakovi pokračovať v umeleckej príprave na vyššom stupni a postupne sa kvalifikovať pre profesionálny výkon niektorého umeleckého povolania. Hlavným cieľom umeleckého školstva je výchova umením (formovanie osobnosti), k umeniu (rozvoj schopnosti tvoriť a prijímať umenie) a pre umenie (príprava na profesionálnu umeleckú činnosť).
Povinný obsah vzdelania sa uvádza v platnom učebnom pláne ZUŠ schválenom MŠ SR s platnosťou od 1. septembra 2004, ktorý je záväzný pre všetky odbory vo všetkých ročníkoch ZUŠ.
ZUŠ organizuje pravidelné koncerty a výstavy, zúčastňuje sa na mnohých mestských, regionálnych aj medzinárodných podujatiach, súťažiach, kde už získala mnohé ocenenia. Víziou školy je realizácia súťaží a festivalou.
ZUŠ si postupne buduje svoje renomé, o čom svedčí neustále sa zvyšujúci počet detí a mládeže o štúdium na našej škole, s postupným rozšírením výuky na pobočkách.
3 Ciele a poslania výchovy a vzdelávania
ZUŠ sv. Košických mučeníkov má ambíciu byť modernou umeleckou školou so zreteľom na kresťanskú etiku, morálku a estetiku.
Našim cieľom je :
- podporovať a rozvíjať ich talent, lásku k umeniu, ku kultúre,
- pripraviť žiakov na pokračovanie v štúdiu na stredných či vysokých školách s umeleckým, alebo pedagogickým zameraním,
- pripraviť žiakov na interpretáciu sveta okolo seba na základe hodnôt etických a estetických,
- pripraviť žiakov na odmietanie gýčových prejavov masovej kultúry a vychovať z nich zrelých recipientov kultúry aj mimoumeleckého estetična,
- vychovať z nich ľudí, ktorí si ctia tradície, ale vedia s nimi narábať tak, aby sa nebáli posúvať hranice určené estetickou normou a vkusom,
- naučiť žiakov používať kultúrne hodnoty a estetiku v bežnom živote,
- pripraviť žiakov tak, aby vedeli použiť nadobudnuté vedomosti v akejkoľvek oblasti svojho budúceho pracovného života,
- vychovať tolerantných a sebavedomých ľudí,
- vytvoriť inštitúciu, ktorá spája estetiku, umenie a edukáciu,
- používať nové metódy vo vyučovacom procese a v umeleckej tvorbe,
- používať tradičné vzory a metódy príprav žiakov na recepciu umenia,
- návrat k estetike cirkevných otcov a využitie ich diel vo výchovnom procese,
- rozvíjať kreatívne myslenie a zmysel pre krásu ako estetickú a etickú hodnotu,
- zorientovať žiakov vo svete umenia a kultúry,
- zorientovať ich v oblasti kreatívnej ekonomiky.
4 Vyučovací jazyk, Medzinárodná štandardná klasifikácia vzdelávania
Vyučovacím jazykom je podľa §12 zákona o výchove a vzdelávaní štátny jazyk.
Školský vzdelávací program ZUŠ je v súlade so štátnym vzdelávacím programom, ktorý používa klasifikáciu ISCED /UNESCO, 1999/ pre obsahové oblasti vzdelávania, podľa ktorej sa postupuje v Európskej únii a ktorú akceptujú aj iné medzinárodné organizácie. Základný stupeň umeleckého vzdelania, podļa ISCED, poskytujú v SR základné umelecké školy. Primárne vzdelanie sa označuje 1B, nižšie sekundárne vzdelanie sa označuje 2B. ZUŠ sú súčasťou sústavy základných a stredných škôl.
5 Stupne základného umeleckého vzdelávania a získanie dokladov o vzdelaní
Podľa ustanovenia § 17 ods. 1 zákona o výchove a vzdelávaní môže žiak získať úspešným absolvovaním vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v ZUŠ základné umelecké vzdelanie.
Základné umelecké vzdelanie sa člení na:
- a) primárne umelecké vzdelanie (ISCED 1 B), ktoré získa žiak úspešným absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu pre prvú časť prvého stupňa základného štúdia ZUŠ; dokladom o získanom stupni vzdelania je vysvedčenie s doložkou. Na záverečnom vysvedčení žiaka sa uvedie doložka „Žiak získal primárne umelecké vzdelanie“.
- b) nižšie sekundárne umelecké vzdelanie (ISCED 2 B), ktoré získa žiak úspešným absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu pre druhú časť prvého stupňa základného štúdia ZUŠ; dokladom o získanom stupni vzdelania je vysvedčenie s doložkou. Na záverečnom vysvedčení žiaka sa uvedie doložka „Žiak získal nižšie sekundárne umelecké vzdelanie“.
Vzhľadom na to, aby boli uvedené stupne umeleckého vzdelania kompatibilné a porovnateľné s medzinárodnou klasifikáciou stupňov vzdelania podľa ISCED (International Standard Classification of Education) bol prvý stupeň základného štúdia v základnej umeleckej škole rozčlenený na prvú časť a na druhú časť.
5.1 Organizácia výchovno-vzdelávacieho procesu
V ustanoveniach § 50 zákona o výchove a vzdelávaní sú uvedené druhy štúdia, ktoré je možné v ZUŠ organizovať.
ZUŠ sv. Košických mučeníkov organizuje prípravné štúdium, základné štúdium, skrátené a rozšírené štúdium, štúdium pre dospelých (v prípade zvýšeného dopytu, je plne hradený záujemcom).
Prípravné štúdium má najviac dva ročníky. Je určené pre žiakov prvého stupňa základnej školy a pre nadané deti vo veku pred plnením povinnej školskej dochádzky. Jeho poslaním je intenzívne diagnostikovanie umeleckých schopností žiaka a jeho následnú profiláciu v príslušnom umeleckom odbore.
Základné štúdium je určené pre žiakov, ktorí spravidla v rámci prípravného štúdia preukázali príslušnú úroveň umeleckých schopností, zručností a návykov predpokladajúcu ich úspešný rozvoj v danom umeleckom odbore. Základné štúdium sa člení na dva stupne. Prvý stupeň (I.) má najviac deväť ročníkov a druhý stupeň (II.) má najviac štyri ročníky Úspešným absolvovaním posledného ročníka prvej časti prvého stupňa základného štúdia získa žiak primárne umelecké vzdelanie. Úspešným absolvovaním posledného ročníka druhej časti prvého stupňa základného štúdia získa žiak nižšie sekundárne umelecké vzdelanie.
V skrátenom štúdiu sa žiaci pripravujú na štúdium na stredných školách, konzervatóriách a vysokých školách pedagogického alebo umeleckého zamerania, alebo v prípade prechodu na iný dychový a sláikový nástroj, podľa Rámcových učebných plánov (č.10).
Rozšírené štúdium je určené žiakom, ktorí v základnom štúdiu preukážu mimoriadne nadanie a vynikajúce študijné výsledky. Návrh na zaradenie žiaka do rozšíreného štúdia predkladá riaditeľovi školy triedny učiteľ. Riaditeľ školy následne zabezpečí komisionálne preskúšanie žiaka. Skúšobná komisia by mala objektivizovať mimoriadne nadanie žiaka a zvážiť aj jeho ďalšie perspektívy rozvoja. Na základe uvedených podkladov potom riaditeľ školy rozhodne o zaradení žiaka do rozšíreného štúdia.
Štúdium pre dospelých má najviac štyri ročníky.
V hudobnom odbore prebieha vyučovanie v individuálnej forme, učiteľ pracuje samostatne so žiakom na vyučovacej hodine, ale aj vo forme skupinovej, a to v predmetoch Hudobná náuka, komorná hra, súborová a orchestrálna hra, zbor.
V tanečnom, výtvarnom a literárno-dramatickom odbore prebieha vyučovanie formou skupinovou. V prípade rozšíreného štúdia v literárno-dramatickom odbore je možnosť individuálneho vyučovania – individuálnej prípravy na štúdium pre nadaných žiakov, ktorí sa pripravujú na konzervatórium, príp. strednú školu umeleckého alebo pedagogického zamerania.
5.2 Spôsob prijímania žiakov na štúdium
Žiaci sú prijímaní na základe prijímacieho konania – talentových skúšok, na ktorých sa posúdia študijné predpoklady vo zvolenom odbore, zväčša v mesiaci máj – jún predchádzajúceho školského roka. O štúdium sa môžu uchádzať deti od 5.r. až po dospelých.
V § 52 zákona o výchove a vzdelávaní sa ustanovuje postup pre prijímanie žiakov na štúdium v ZUŠ. Vzhľadom na potrebu zabezpečiť objektívnosť prijímacej skúšky riaditeľ školy zriaďuje trojčlennú prijímaciu komisiu a vymenúva jej členov.
Prijímacia komisia objektívne posúdi momentálnu úroveň umeleckých schopností, zručností a návykov uchádzača o štúdium. V odôvodnených prípadoch môže zároveň navrhnúť riaditeľovi školy zaradiť niektorých uchádzačov do vyššieho ako prvého ročníka. Prijímacia komisia na prijímacej skúške do prípravného štúdia posudzuje dispozície žiaka – jeho predpoklady pre štúdium v príslušnom umeleckom odbore.
Požiadavky:
- Hudobný odbor:
Posudzuje sa intonácia a rytmus. Uchádzač si pripraví 1 – 2 piesne, najlepšie ľudové a odlišné. Podľa učiteľa opakuje jednoduchý rytmus. Podľa klavíra zaspieva (zaintonuje) jednotlivé tóny. U starších žiakov a dospelých sa posudzujú predpoklady individuálne.
- Výtvarný odbor:
Do výtvarného odboru prijímame deti od 5 rokov, študentov a dospelých. Na talentové skúšky si uchádzač prinesie domáce práce na nahliadnutie. Posudzovať sa bude farebné cítenie, maliarska zručnosť, cit pre kompozíciu.
- Literárno – dramatický odbor:
Vek od 7 rokov, osobný pohovor s dieťaťom za prítomnosti rodiča: Pri pohovore sa zisťujú z kladné predpoklady – rytmické, hudobné a artikulačné – pre úspešné štúdium v uvedenom odbore. Dieťa si pripraví 2 básne (kratšia a dlhšia) a jednu ľubovoľnú pieseň. Okrem toho by malo vedieť vlastnými slovami vyrozprávať širšie dianie knihy, ktorú naposledy prečítalo.
- Tanečný odbor:
Do tanečného odboru prijímame deti od 6 do 14 rokov. Posudzujú sa pohybové dispozície, hudobné‚ cítenie, pohybová aj verbálna pamäť. Treba si priniesť cvičný úbor (dres, cvičky).
Vzhľadom na špecifiká umeleckého vzdelávania a vzhľadom na osobitý rozvoj každého umeleckého talentu, možno na štúdium prijať aj nadaných uchádzačov, ktorí nedosiahli, alebo prekročili vek, odporúčaný v učebnom pláne umeleckého odboru, alebo študijného zamerania. Vzhľadom na rôznu úroveň dispozícií jednotlivých žiakov pre štúdium a rôzne perspektívy rozvoja umeleckých schopností, sa vek uvedený v učebných plánoch považuje za odporúčaný, nie záväzný.
Žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami majú vypracovaný individuálny výchovno-vzdelávací program, ktorý rešpektuje ich možnosti (špeciálne postupy, organizačné formy, personálne, materiálne podmienky, špecifiká hodnotenia vzdelávacích výsledkov žiakov). Škola zabezpečí podmienky na vzdelávanie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami tak, aby mali rovnocenný prístup vo vzdelávaní. – rozšírené vyučovanie, – individuálnu starostlivosť žiakom pripravujúcim sa na profesionálnu dráhu (príprava na prijímacie skúšky), – podpora individuálneho vyučovania od prípravného štúdia – možnosť pracovať so žiakmi podľa individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu, – spolupráca s odborníkmi – učiteľmi školy vyššieho stupňa, – zvýšený počet možností prezentácie ich výchovno-vzdelávacích výsledkov.
Rozšírené štúdium je určené žiakom, ktorí v základnom štúdiu preukážu mimoriadne nadanie a vynikajúce študijné výsledky. V školskom roku 2024/2025 nie je nikto zaradený do rozšírené štúdia. Skrátené štúdium dáva možnosť prijímať vekovo starších žiakov v zmysle učebných plánov. Podľa možností školy majú niektorí žiaci podľa UP možnosť študovať aj voliteľné vyučovacie predmety. Učebné predmety, ktoré rozširujú a prehlbujú obsah predmetov zaradených do Štátneho vzdelávacieho programu ako voliteľné vyučovacie predmety pre všetky študiné zamerania v jednotlivých odboroch ZUŠ, tvoria voliteľnú časť vzdelávacieho programu ZUŠ, t.j., voliteľné vyučovacie predmety uvedené v platných učebných plánoch sa menia na voliteľné hodiny, ktorými škola disponuje v rámci školského vzdelávacieho programu a ktoré si ZUŠ sama zvolí a sama si pripraví ich obsah.
Štúdium je ukončené vysvedčením z odborov daných v učebných plánoch.
6 Priebeh a ukončovanie štúdia
6.1 Postup do vyššieho ročníka a preradenie žiaka
Do vyššieho ročníka postupuje žiak, ktorý dosiahne na konci druhého polroka alebo po opravných skúškach aspoň stupeň celkového hodnotenia prospel. Na odporúčanie triedneho učiteľa možno mimoriadne nadaného žiaka po vykonaní postupových skúšok zo všetkých predmetov preradiť do vyššieho ročníka aj na konci prvého polroka. Rovnako sa postupuje aj pri žiakoch, ktorých štúdium a absolvovanie štúdia na ZUŠ je, na ich žiadosť, potrebné zosúladiť s absolvovaním štúdia na Základnej škole.
Ak žiak zaradený do rozšíreného štúdia nespĺňa požiadavky štátneho vzdelávacieho programu, na návrh triedneho učiteľa ho možno preradiť do príslušného ročníka základného štúdia.
Celkové hodnotenie žiaka na konci prvého polroka a druhého polroka sa vyjadruje stupňami:
- prospel s vyznamenaním,
- prospel,
- neprospel
- Žiak prospel s vyznamenaním, ak sú splnené tri podmienky:
- z hlavného predmetu (z hlavných predmetov) je klasifikovaný stupňom výborný,
- ani v jednom povinnom vyučovacom predmete nie je klasifikovaný stupňom horším ako chválitebný,
- z povinných vyučovacích predmetov nemá horší priemerný prospech ako 1,5.
- Žiak prospel, ak ani v jednom z povinných vyučovacích predmetov nie je klasifikovaný stupňom neuspokojivý.
- Žiak neprospel, ak má aj po opravnej skúške z niektorého povinného vyučovacieho predmetu stupeň neuspokojivý.
6.2 Ukončovanie štúdia
V ustanovení § 50 ods. 1 zákona o výchove a vzdelávaní je uvedený štandardný spôsob ukončovania štúdia v ZUŠ. Stane sa tak, ak žiak úspešne vykoná záverečnú skúšku. Zriedkavo sa v ZUŠ vyskytujú prípady, keď žiak sústavne alebo závažným spôsobom porušuje školský poriadok. V týchto prípadoch môže riaditeľ školy rozhodnúť o predčasnom ukončení štúdia podľa § 50 ods. 2 písm. a) zákona o výchove a vzdelávaní. Ustanovenie § 50 ods. 2 písm. b) zákona o výchove a vzdelávaní splnomocňuje riaditeľa školy rozhodnúť o mimoriadnom ukončení štúdia v prípade neuhrádzania príspevku na čiastočnú úhradu nákladov spojených so štúdiom.
6.2.1 Prípravné štúdium
Prípravné štúdium sa ukončuje talentovou skúškou pred komisiou, ktorá je zložená z triedneho učiteľa, učiteľa Hudobnej náuky a predsedu predmetovej komisie daného oddelenia (podľa zadelenia žiaka na nástroj). Komisia následne určí zadelenie žiaka do ročníka, pričom zohľadňuje úroveň nadania, vek a komplexný vývin dieťaťa. Na základe odporúčania komisie možno žiaka (v prípade prekročenia odporúčaného veku) zaradiť aj do vyššieho ako prvého ročníka.
6.2.2 Základné štúdium (I. a II. stupeň) a štúdium pre dospelých
Základné štúdium (prvá časť I. stupňa, druhá časť I. stupňa a II. stupeň) a štúdium pre dospelých sa ukončujú záverečnou skúškou. Štúdium možno ukončiť len k 31. januáru alebo k 30. júnu príslušného roka.
6.3 Vylúčenie žiaka zo štúdia
Riaditeľ školy môže rozhodnúť o predčasnom ukončení štúdia, ak:
- žiak sústavne alebo závažným spôsobom porušuje školský poriadok
- žiak alebo zákonný zástupca žiaka neuhrádza čiastočnú úhradu nákladov podľa § 49 ods. 4 Školského zákona.
6.4 Opravné skúšky
Žiak, ktorý je na konci druhého polroka klasifikovaný z niektorého predmetu okrem hlavného predmetu stupňom neuspokojivý, môže vykonať opravnú skúšku. Opravné skúšky sa konajú posledný týždeň letných prázdnin. Termín skúšky určuje riaditeľ školy. Ak sa žiak zo závažných dôvodov nedostaví na opravnú skúšku, riaditeľ školy mu umožní vykonať opravnú skúšku najneskôr do 15. septembra. Do toho času ţiak navštevuje podmienečne najbližší vyšší ročník.
6.4.1 Spôsob organizácie komisionálnej skúšky v ZUŠ
Žiak školy sa klasifikuje na základe výsledkov komisionálnej skúšky
- ak koná záverečnú skúšku z hlavného predmetu podļa § 7 ods. 1,
- ak je zaradený do vyššieho ročníka na konci prvého polroka predchádzajúceho ročníka podľa § 6 ods. 2, 12
- ak je žiak zaradený do vyššieho ročníka bez absolvovania predchádzajúceho ročníka,
- ak koná opravné skúšky podľa § 10,
- pri postupových skúškach z hlavného predmetu na zaradenie do rozšíreného štúdia,
- ak žiak alebo jeho zákonný zástupca požiada o preskúšanie podľa § 9 ods. 3 a 4, alebo keď sa preskúšanie koná z podnetu riaditeľa školy podľa § 9 ods.5.
Komisia pre komisionálne skúšky /ďalej len „komisia/ má najmenej troch členov, tvoria ju odborníci pre príslušný predmet alebo umelecký odbor.
Členov komisie a jej predsedu vymenúva riaditeľ školy.
Komisia hodnotí podļa klasifikačnej stupnice uvedenej v § 8 ods. 1. Komisia rozhoduje nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých členov, pri rovnosti hlasov rozhoduje hlas predsedu. Komisia vyhotoví protokol o vykonaní komisionálnej skúšky, ktorý potvrdia svojimi odpismi všetci členovia komisie.
6.5 Vysvedčenie
Triedny učiteľ vyplní žiakom základného štúdia a štúdia pre dospelých vysvedčenie na predpísanom tlačive schválenom ministerstvom školstva. Škola ho vydá žiakovi na konci prvého polroka na určitý čas a natrvalo na konci školského roka.
Záverečné vysvedčenie škola vydá po ukončení prvej časti prvého stupňa základného štúdia, druhej časti prvého stupňa základného štúdia, druhého stupňa základného štúdia, ako aj po ukončení štúdia pre dospelých.
Na záverečnom vysvedčení žiaka, ktorý úspešne absolvoval prvú časť prvého stupňa základného štúdia sa uvedenie doložka „Žiak získal primárne umelecké vzdelanie“.
Na záverečnom vysvedčení žiaka, ktorý úspešne absolvoval druhú časť prvého stupňa základného štúdia sa uvedie doložka „Žiak získal nižšie sekundárne umelecké vzdelanie“. Na vysvedčení sa uvádza klasifikácia z predmetov uvedených vo vzdelávacom programe príslušného odboru vzdelávania, podļa príslušného ročníka, ktorý žiak navštevoval, a jeho celkové hodnotenie v príslušnom školskom roku.
Žiakovi, ktorému sa na základe vykonanej komisionálnej skúšky povolil postup do vyššieho ročníka bez absolvovania predchádzajúceho ročníka, sa na vysvedčení uvedie „Žiakovi sa na základe komisionálnej skúšky povoľuje postup do … ročníka …. stupňa základného zdelania“. Žiakovi, ktorého nebolo možno zo závažných dôvodov klasifikovať na konci školského roka ani v náhradnom termíne sa na vysvedčení okrem údajov podľa odseku 2 uvedie doložka „Žiak nebol klasifikovaný a opakuje ročník“.
Odpis vysvedčenia sa vydá na žiadosť osoby, ktorej bolo vysvedčenie vydané alebo na žiadosť jej zákonného zástupcu.
Odpis musí byť doslovným odpisom originálu listiny, pričom sa uvedú mená, priezviská a akademické tituly osôb, ktorých podpisy sú na ňom uvedené s pripojením značky „v. r.“. Odpis sa opatrí doložkou o jeho obsahovej zhode s originálom listiny, overí sa odtlačkom pečiatky školy a podpisom osoby, ktorá odpis vydala s uvedením miesta a dátumu jeho vydania.
O vydaní odpisu sa vykoná záznam v príslušnom triednom katalógu žiaka s uvedením dátumu ktorá odpis vydala. Neskoršia zmena mena alebo priezviska sa na origináli listiny ani na jej odpise nevyznačuje.
6.7 Hodnotenie žiakov školy
Cieľom hodnotenia vzdelávacích výsledkov žiakov v škole je poskytnúť žiakovi a jeho rodičom spätnú väzbu o tom, ako žiak zvládol danú problematiku, v čom má nedostatky, kde má rezervy, aké sú jeho pokroky. Súčasťou hodnotenia je tiež povzbudenie do ďalšej práce, návod, ako postupovať pri odstraňovaní nedostatkov. Cieľom je ohodnotiť prepojenie vedomostí so zručnosťami a spôsobilosťami.
Pri hodnotení a klasifikácii výsledkov žiakov budeme vychádzať z metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu. Budeme dbať na to, aby sme prostredníctvom hodnotenia nerozdeľovali žiakov na úspešných a neúspešných.
Hodnotenie sa realizuje na základe určitých kritérií, prostredníctvom ktorých budeme sledovať vývoj žiaka. Pri hodnotení učebných výsledkov žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa bude brať do úvahy možný vplyv zdravotného znevýhodnenia žiaka na jeho školský výkon.
Prospech žiaka v jednotlivých predmetoch sa hodnotí formou klasifikácie klasifikačnými stupňami:
- stupeň – výborný,
- stupeň – chválitebný,
- stupeň – uspokojivý,
- stupeň – neuspokojivý.
- Priebežná klasifikácia sa uplatňuje pri hodnotení čiastkových výsledkov a prejavov žiaka.
- Pozitívnou motiváciou, kde učiteľ ocení klady a kvalitu zvládnutia príslušného obsahu vzdelávania daného vyučovacieho predmetu, objektívne a dostatočne kriticky poukáže na nedostatky práce žiaka, je priebežné slovné hodnotenie.
- Priebežné slovné hodnotenie by malo obsahovať tieţ ďalší postup rozvoja žiaka so zreteľom na jeho individuálne schopnosti a usilovnosť.
- Súčasťou priebežného slovného hodnotenia je seba hodnotenie žiakom.
- Priebežné slovné hodnotenie nie je náhradou za klasifikáciu známkou.
- Priebežná klasifikácia a priebežné slovné hodnotenie pomáhajú učiteľovi pri skvalitňovaní výchovno-vzdelávacieho procesu, žiaka majú povzbudiť, pozitívne ho motivovať a viesť k ďalšiemu zlepšovaniu dosahovaných výsledkov.
6.7.1 Stupne hodnotenia – hudobný odbor
Stupeň 1 – výborný
Žiak ovláda poznatky a zručnosti požadované učebnými osnovami celistvo, presne a úplne. Je vytrvalý, usilovný, pracuje primerane svojmu veku samostatne, tvorivo a pohotovo vo všetkých činnostiach. Samostatne a tvorivo uplatňuje osvojené vedomosti, zručnosti a návyky a úspešne ich rozvíja v individuálnom i skupinovom prejave. Na vyučovanie sa pripravuje systematicky. Jeho prejav je citovo estetický a technicky správny, spravidla bez nedostatkov. Vo vyšších ročníkoch spravidla účinkuje na verejných podujatiach školy i na súťažiach. Má aktívny záujem o hudobné umenie.
Stupeň 2 – chválitebný
Žiak ovláda poznatky a zručnosti požadované učebnými osnovami s menšími nedostatkami. Je usilovný, aktívny, prevaţne samostatný, tvorivý a pohotový vo všetkých činnostiach. Je schopný s pomocou učiteľa vyuţívať zručnosti a návyky v individuálnom aj skupinovom prejave. Príprava na vyučovanie je systematická. Estetické a technické dopracovanie skladieb je veľmi dobré. Naštudované skladby dokáže precítene interpretovať na menej významných podujatiach školy iba s menšími technickými, intonačnými alebo rytmickými nedostatkami. Má záujem o hudobné umenie.
Stupeň 3 – uspokojivý
Žiak má v poznatkoch, zručnostiach a návykoch požadovaných učebnými osnovami väčšie nedostatky. Je menej aktívny, samostatný, pohotový, tvorivý. Potrebuje sústavnú pomoc učiteľa. Menej využíva svoje schopnosti, zručnosti a návyky v individuálnom a skupinovom prejave. Príprava na vyučovanie je nesystematická. V jeho prejave čiastočne chýba muzikalita a estetické cítenie, nedostatočné je estetické a technické dopracovanie skladieb. Má menší záujem o hudobné umenie.
Stupeň 4 – neuspokojivý
Žiak nezvláda požiadavky učebných osnov. Minimálne osvojené poznatky a zručnosti nevie v praxi aplikovať. Celkový rozvoj jeho hudobných zručností a schopností je neuspokojivý. V jeho činnostiach sa prejavujú závažné nedostatky a hudobné prejavy sú na nízkej estetickej a technickej úrovni. Nie je schopný samostatne pracovať a nedokáže vystúpiť ani na triednych podujatiach. Nemá záujem ani dostatočné predpoklady pre vzdelávanie v ZUŠ.
6.7.2 Stupne hodnotenia – výtvarný odbor
Stupeň 1 – výborný
Žiak ovláda poznatky a zručnosti požadované učebnými osnovami celistvo, presne a úplne. Je iniciatívny a tvorivý vo výtvarnom vyjadrovaní, uplatňuje vlastné nápady, je otvorený voči novým podnetom a experimentovaniu. Dokáže vyjadriť veku primerané postoje (vkus, názor, spolupráca, individualita) v oblasti vizuálnej kultúry. Podľa požiadaviek učebných osnov ovláda technické a nástrojové, materiálové zručnosti dostatočne celistvo, na vynikajúcej úrovni. Jeho výtvarný prejav je osobitý, presvedčivý, pôsobivý, precítený a má estetickú hodnotu. Preukazuje veku primerané mentálne spôsobilosti na úrovni vnímania, prežívania, fantázie, predstavivosti a vytvárania vlastných koncepcií. Dokáže veku primerane pomenúvať a interpretovať svoje zážitky, činnosti a ich výsledky. Preukazuje vedomosti z oblasti vizuálnej kultúry primerané edukačným úlohám (v primárnom umeleckom vzdelávaní najmä vedomosti o materiáloch, nástrojoch, základných technikách a druhoch vizuálnych umení; v nižšom sekundárnom umeleckom vzdelávaní o štýloch, ťažiskových obdobiach, nosných umelcoch a médiách). Má nekonvenčný prístup k riešeniu tém a zadaní, spôsobu výtvarného myslenia, tvorivého uplatňovania svojej fantázie. Dokáže rešpektovať vlastný tvorivý výsledok a je tolerantný voči prejavom, názorom a vkusu iných. Artefakt zrealizuje primerane svojmu veku a schopnostiam, prezentuje sa na verejných podujatiach školy a súťažiach. Má aktívny záujem o výtvarné umenie.
Stupeň 2 – chválitebný
Žiak má v poznatkoch a zručnostiach požadovaných učebnými osnovami menšie nedostatky. Je menej aktívny, samostatný, pohotový, tvorivý. Jeho výtvarný prejav prejavujúci sa v kresbe, v zmysle pre farbu, v kompozičnom členení plochy, vo výtvarných zákonitostiach a v každej technike spracovania je menej pôsobivý a presvedčivý s menšími chybami. Vo výtvarných zručnostiach a návykoch sa prejavujú medzery pri realizácii námetu. Menej využíva svoje schopnosti a zručnosti v individuálnom a skupinovom prejave. Artefakt zrealizuje primerane svojmu veku a schopnostiam, prezentuje sa na menej významných podujatiach školy a súťažiach. Má záujem o výtvarné umenie.
Stupeň 3 – uspokojivý
Žiak má v poznatkoch a zručnostiach požadovaných učebnými osnovami väčšie nedostatky. Je menej aktívny, samostatný, pohotový, tvorivý. Jeho výtvarný prejav je menej pôsobivý a presvedčivý. Vo výtvarných zručnostiach a návykoch sa častejšie prejavujú medzery pri realizácii námetu a v každej technike spracovania. Potrebuje sústavnú pomoc učiteľa. Menej využíva svoje schopnosti a zručnosti v individuálnom a skupinovom prejave. Má menší záujem o výtvarné umenie
Stupeň 4 – neuspokojivý
Žiak nezvláda poţiadavky učebných osnov. Vo všetkých výtvarných činnostiach je väčšinou pasívny. Rozvoj jeho výtvarných schopností je neuspokojivý. Minimálne osvojené poznatky a zručnosti nevie v praxi aplikovať. Jeho výtvarné schopnosti a zručnosti sú neuspokojivé. Neprejavuje záujem o výtvarné umenie. V jeho činnostiach sa prejavujú závažné nedostatky a výtvarné prejavy sú na nízkej estetickej a technickej úrovni. Artefakt nedokáže zrealizovať do finálnej podoby. Nemá záujem ani dostatočné predpoklady pre vzdelávanie v ZUŠ.
6.8 Hodnotenie pedagógov školy
- Zamestnanci:
Obsah vnútroškolskej kontroly je spracovaný ako osobitný materiál, ktorý sa nezverejňuje.
Hodnotenie zamestnancov prebieha na základe:
- Pozorovania (hospitácie)
- Hodnotiaceho pohovoru
- Výsledkov žiakov, ktorých učiteľ vyučuje (prospech, žiacke súťaže, úspešnosť prijatia žiakov na vyšší stupeň školy a pod.)
- Sledovania pokroku žiakov vo výsledkoch pod vedením učiteľa
- Hodnotenia výsledkov pedagogických zamestnancov v oblasti ďalšieho vzdelávania, tvorby učebných pomôcok, mimoškolskej činnosti a pod.
- Hodnotenia učiteľov žiakmi
- Hodnotenia pedagogických a ostatných zamestnancov školy príslušným vedúcim zamestnancom.
7 Profil absolventa
7.1 Primárne umelecké vzdelanie
Po ukončení primárneho umeleckého vzdelania si žiak osvojil základy z hudobnej, tanečnej, výtvarnej a literárno-dramatickej gramotnosti, získal prvotné poznatky z týchto disciplíny umenia. Získal základy pre osvojenie techník učenia sa. Váži si seba aj druhých ľudí, je komunikatívny, ústretový, dokáže spolupracovať a vníma potreby iných ľudí.
Získal základy používania odborného jazyka a komunikácie v oblasti hudby, tanca, výtvarného a literárno – dramatického umenia.
- Hudobný odbor:
Žiak si uvedomuje význam umenia v živote. Dokáže na primeranej úrovni realizovať svoje hudobné predstavy v súčinnosti s pohybovými a výtvarnými predstavami. Zvláda postupný prechod od spontánnych a napodobňovacích hudobných hier k hrám s pravidlami, k zámernej práci s hudobným materiálom. Pozná svet zvukov a hudby na báze a princípoch detskej hry a jej rôznych foriem. Orientuje sa v notovom písme, stupniciach, akordoch, intervaloch. Na základe sluchovej analýzy spozná zvuk jednotlivých hudobných nástrojov, dokáže rozlíšiť ich farebnú odlišnosť. Na primeranej úrovni rozvíja svoje psychomotorické schopnosti, schopnosti kreatívneho vyjadrenia myšlienok, skúseností a emócií. Žiak získava základné poznatky o hudobných nástrojoch, základné schopnosti a zručnosti v oblasti hry na danom hudobnom nástroji. Rozvíja vyváženosť medzi sluchovou a motorickou sférou, dokáže výstižne interpretovať skladby rozličného štýlu, charakteru a nálady, s obsahom primeraný veku. Pozná rôzne žánre hudby, dokáže štýlovo interpretovať jednoduché skladby rôznych žánrov. Rozvíja a nadobúda samostatný umelecký výraz.
- Výtvarný odbor:
Žiak si osvojil základné vyjadrovacie prostriedky – farba, línia, bod, svetlo. Rozvíja imagináciu, fantáziu, expresivitu a schopnosť pozorovať svoje okolie a dokáže zachytiť dejovú stránku pozorovaného objektu estetickým spôsobom. Získal základné zručnosti a návyky v oblasti výtvarníctva, zvláda základné výtvarné postupy, prácu s materiálom a technikami formou hry. Žiak získava schopnosť dlhodobejšej práce na svojom výtvarnom vyjadrení, rozvíja svoje pozorovacie schopnosti v priestorovom vnímaní pomocou modelovania. Okrem základných výtvarných pojmov dokáže pracovať v kolektíve, je schopný vyjadriť vlastné predstavy a názory, pozitívne prijíma a vyjadruje spoločnú myšlienku kolektívu v skupinovej forme práce.
- Tanečný odbor:
Žiak má rozvinuté prirodzené pohybové danosti, pružnosť, rytmické cítenie a pohybovú hravosť. Rozvíja koordináciu jednotlivých časti tela, improvizačné cítenie a pohyb v priestore. Získal základy pohybového prejavu, dokáže pohybom prejaviť určitú emóciu, cez ktorú realizuje umelecký výkon.
- Literárno – dramatický odbor:
Žiak získal základy dramatickej improvizácie, komunikačných schopností. Dokáže sa spontánne vyjadrovať formou dramatickej hry jednotlivca i v kolektíve, rozvíja svoje hudobno – pohybové schopnosti, rytmické cítenie. Rozvíja predstavivosť, tvorivosť a fantáziu, rečový a hlasový prejav. Ďalej rozvíja správnu artikuláciu, prácu s mimikou, gestom a hereckým výrazom. Získal základy pohybového prejavu, rozvíja pohyb v javiskovom priestore. Má vypestovaný kladný vzťah k literatúre, dráme a poézii.
- Audiovizuálny a multimediálny odbor:
Žiak by mal mať vybudované základné zručnosti tak, aby vedel vytvoriť jednoduché audiovizuálne dielo v rozsahu 30 minút, spĺňajúce základné požiadavky na kvalitu diela z oblasti dramaturgickej, obrazovej, strihovej a zvukovej. Okrem uvedeného by mal mať schopnosť vystupovať pred kamerou bez viditeľného stresu, t .j. vedieť prezentovať text mimo obrazu, uviesť príspevok, či voľne rozprávať pred kamerou.
7.2 Nižšie sekundárne umelecké vzdelanie
Po absolvovaní nižšieho sekundárneho umeleckého vzdelania má žiak upevnené a osvojené základy hudobnej, výtvarnej, audiovizuálnej, tanečnej a literárno – dramatickej gramotnosti, používa odborný jazyk a komunikáciu. Je tvorivý, aktívny, ústretový, dokáže spolupracovať v medzipredmetových aktivitách, so spolužiakmi, spoluhráčmi.
- Hudobný odbor:
Žiaci ovládajú základy hudobnej štruktúry, základnú terminológiu, sú schopní vyjadriť svoje pocity a postrehy vzťahu výrazových prostriedkov. Ovládajú techniku umeleckej interpretácie na vekovo primeranej úrovni. Žiak sa dokáže orientovať v hlavných umeleckých smeroch, hudobných štýloch a žánroch, dokáže rozlíšiť ich obsahovú štruktúru, orientuje sa v dejinách hudby, pozná skladateľov a ich tvorbu. Chápe význam kultúry a umenia v živote. Uplatňuje kritické myslenie voči mediálnej ponuke, zaujíma zodpovedné postoje k súčasnej hudobnej ponuke. Získal schopnosť kreatívne dotvoriť výraz skladieb a dokáže opísať svoje zážitky z vypočutých skladieb.
Absolvent ovláda daný hudobný nástroj po technickej stránke, má osvojené návyky a zručnosti pri tvorbe kultivovaného tónu, výrazu, farby. Absolventi dokážu esteticky prezentovať hudobný materiál, získali schopnosť kultúrneho prejavu a elegancie na verejnosti, výrazové a gestické zvládnutie na pódiu. Sú schopní sebavývoja, sebahodnotenia a sebareflektovania v spoločnosti. Žiak sa stáva aktívnym percipientom (poslucháčom) hudby.
- Výtvarný odbor:
Žiak ovláda výtvarné techniky a výtvarné metódy – klasické aj alternatívne. Ovláda techniky kresby, má základy grafiky, počítačovej grafiky. V maľbe ovláda základné, podvojné, teplé a studené farby, ovláda miešanie farieb a vie ich použiť v individuálnom výtvarnom spracovaní. V predmete modelovanie ovláda vytváranie reliéfu, plastiky, dutej plastiky, technológiu glazovania a vypaľovania keramiky. Žiak dokáže využiť kompozíciu plochy, využitie v plošnej a priestorovej kompozícii. Dokáže sa orientovať a používať výtvarný jazyk, ovláda základné pojmy, manipuluje s nimi. Získal základy z dejín umenia, orientuje sa v jednotlivých umeleckých štýloch. Je samostatne tvorivý, aktívny, ale zvláda aj prácu v kolektíve.
- Tanečný odbor:
Žiak ovláda koordináciu tela a jeho jednotlivých častí. Získanú techniku tanečnej tvorby vie uplatniť v ucelených väzbách s presným hudobno-rytmickým cítením, ktoré realizuje v danom priestore. Ovláda pohyb v priestore, je schopný precítiť pohybový detail, estetický zážitok z telesných možností pohybu. Má rozvinuté improvizačné cítenie, ktoré na primeranej úrovni vlastných schopností a zvládnutej techniky tanca uplatňuje v určených tanečných či integratívnych projektoch.
- Literárno-dramatický odbor
Žiak ovláda základné techniky hereckej práce – rečový a hlasový prejav, správnu artikuláciu, prácu s mimikou, gestom a hereckým výrazom. Získal základy pohybového prejavu, pohyb v javiskovom priestore, pantomímy, má zmysel pre vyjadrenie dramatického konfliktu, napätia, pravdivosť hereckého výrazu. Dokáže sa orientovať v literatúre, dráme a poézii, orientuje sa v ich obsahu a žánri. Získal základy aj z hry na hudobnom nástroji a speve.
8 Charakteristika pedagogického zboru
Zbor pedagogických zamestnancov ZUŠ je zložený z výkonných umelcov, z profesionálnych pedagógov, z ktorých niektorí vyučujú aj na stredných či vysokých školách zo zameraním na umenie, kultúru a estetiku. Tým vytvárajú veľmi priaznivé prostredie pre žiakov, ktorí chcú pokračovať v štúdiu umenia, kultúry a estetiky na stredných, či vysokých školách.
Pedagogický zbor vytvára prostredie, ktoré vedie žiakov k radosti z učenia a produkovania umeleckých hodnôt. Svojim príkladom inšpirujú žiakov k štúdiu a k záujmu o svet umenia.
Učitelia školy sú absolventi konzervatórií, vysokých škôl so zameraním na umenie, umelecko-vedné odbory, estetiku. Učitelia si rozširujú, zdokonaľujú a obnovujú svoje odborné spôsobilosti a zručnosti kontinuálnym vzdelávaním.
Kontinuálne vzdelávanie pedagogických zamestnancov má veľký dopad na celkovú úroveň kvality výchovno-vzdelávacieho procesu.
9 Dozor nad žiakmi
Pri výchovno-vzdelávacom procese dozor nad žiakmi vykonávajú:
- v čase vyučovania a pri ostatnej výchovno-vzdelávacej činnosti organizovanej školou pedagogickí zamestnanci školy
- pri súťažiach, koncertoch, divadelných predstaveniach výstavách a iných činnostiach organizovaných v sídle školy zamestnanci školy poverení riaditeľom školy
- pri podujatiach, na ktorých sa žiak zúčastní mimo školy, jeden pedagogický zamestnanec do počtu 15 žiakov, ak sa na podujatí zúčastní viac ako 15 žiakov, riaditeľ školy zabezpečí účasť ďalšieho pedagogického zamestnanca na každých ďalších 15 žiakov.
10 Súťaže
Na podporu umeleckého rastu žiakov, na výmenu skúseností a na porovnávanie úrovne a výsledkov štúdia, Základná umelecká škola sv. Košických mučeníkov v Košiciach organizuje Festival malých komorných telies. Súťaž je organizovaná s medzinárodnou účasťou.
10.1 Dlhodobé projekty
Našim cieľom je:
- Zapojenie žiakov do mestských akcií s výraznou odozvou u verejnosti – Dni mesta, Mestské Vianoce, Košické talenty
- Zapojenie žiakov do postových súťaží v oblasti dramatickej tvorby
- Zapojenie sa do medzinárodného edukačného projektu Brave kids
- Budovanie umeleckej a sociálnej komunity okolo školy
- Participácia na budovaní a na živote komunity vo farnosti, kde ZUŠ pôsobí a zapojenie do projektov, zorganizovať celonárodné stretnutie učiteľov cirkevných ZUŠ
- Participácie na veľkých podujatiach mestskej časti, v ktorej ZUŠ pôsobí aj mimo nej
- Vygenerovať niekoľko autorských projektov, na ktorých by sa podieľali žiaci aj učitelia školy spolu s umeleckou verejnosťou
- Zorganizovať sériu workshopov pre žiakov a učiteľov s profesionálnymi umelcami zo Slovenska aj zo zahraničia
10.2 Školský projekt – Festival malých komorných telies
1. Charakteristika súťaže:
Celoštátna súťaž s medzinárodnou účasťou, určená najmä pre deti a mládež, ako aj pre učiteľov, so záujmom o komornú hudbu. Na festivale sa môžu zúčastniť malé komorné telesá (2-9 členné) a malé súbory (max. do 15 členov – ak by počet minim. prevyšoval stanovený počet, kontaktujte organizátora), ktoré pracujú predovšetkým na základných umeleckých školách, ako aj na školách s hudobným zameraním (zahraniční účastníci).
2. Ciele festivalu:
Hlavným cieľom festivalu je rozvoj muzikality a motivácia detí k muzicírovaniu, prezentácia komorných telies, ktoré pôsobia na základných umeleckých školách na Slovensku, či prezentácia telies z hudobných škôl na Slovensku i v zahraničí. Ďalším cieľom je spoločný záujem o zoskupovanie sa v komorných telesách, ktoré rozvíjajú v mladých ľuďoch spolupatričnosť, vytvárajú nové priateľstvá, podporujú zdravú súťaživosť, aktivizujúcu snahu o zdokonaľovanie, upevňujú vzájomnú úctu, motivujú k láske k hudbe a aktivizujú vyšší záujem o štúdium v umeleckých školách. Festival umožňuje súťažiacim umelecky sa prezentovať pred odbornou porotou, ale i širokou verejnosťou, a tým získavať prehľad a vedomosti v oblasti komornej hudby.
3. Riadenie festivalu:
Vyhlasovateľ: Základná umelecká škola sv. Košických mučeníkov, Čordákova 50, Košice Organizátor: OZ pri ZUŠ Spojená škola sv. Košických mučeníkov, Košice Umelecký garant: Mgr. art. Igor Dohovič, PhD. Odborný garant: Mgr. Slávka Pacholská
Miesto festivalu: Spojená škola sv. Košických mučeníkov, Čordákova 50, Košice
11 Spolupráca s rodičmi a inými subjektmi
Spolupráca s rodičmi sa realizuje prostredníctvom rodičovských spoločenstiev, osobných konzultácií, organizovaných koncertov jednotlivých oddelení.
Rodičovské združenie je združením rodičov alebo zákonných zástupcov žiakov školy.
Cieľom rodičovského združenia je:
- zosúladiť výchovné pôsobenie rodiny s výchovným pôsobením školy,
- pomáhať škole pri výchovnej práci s deťmi predovšetkým v čase mimo vyučovania,
- poskytovať riaditeľovi školy a ostatným pedagogickým zamestnancom podnety na skvalitňovanie výchovno-vzdelávacej práce a zefektívnenie jej organizácie,
- dobrovoľne prispievať k tvorbe finančných zdrojov a organizovať materiálnu pomoc škole.
Orgány rodičovského združenia sú:
- Plenárne zhromaždenie
- Rada rodičov
Rodičovské združenie si volí svoju radu rodičov, ktorá koordinuje prácu rodičov v spolupráci s riaditeľstvom školy. Rada rodičov sa stretáva minimálne 4 krát ročne a podľa potreby aj viackrát. Plenárne zhromaždenie sa zvoláva 1 krát ročne.
Rada rodičov pomáha škole pri získavaní finančných prostriedkov na zlepšenie podmienok výchovno-vzdelávacieho procesu (nákupe učebných pomôcok, úprave interiéru školy, pomoc pri koncertoch, prezentáciách školy, vystúpeniach a pod., exkurziách,).
12 Priestorové a materiálno–technické podmienky školy
Vyučovací proces prebieha v spoločných priestoroch Spojenej školy sv. Košických mučeníkov. Predmety Hudobná náuka a vyučovanie výtvarného odboru prebieha v zdieľaných triedach Základnej školy a Gymnázia. Zároveň škola disponuje odbornými učebňami, v ktorých prebieha vyučovanie len pre ZUŠ sv. Košických mučeníkov:
- Koncertná sála
- Triedy pre vyučovanie hry na klavíri a cimbale
- Triedy pre vyučovanie hry na sláčikových nástrojoch
- Triedy pre vyučovanie hry na bicích nástrojoch a gitary
- Samostatné triedy pre výuku hry na gitare a elektrickej gitare, basovej gitare
- Triedy pre vyučovanie hry na dychové nástroje
- Výtvarný ateliér
- Triedu na vyučovanie hry na organe – kaplnka školy
Vyučovací proces na elokovanom pracovisku Krásna prebieha v priestoroch 2. pavilónu ZŠ sv. Marka Križina v Krásnej nad Hornádom:
- 4 samostatné triedy pre individuálne vyučovanie
- 1 zdieľaná trieda so ZŠ sv. M. Križina
13 Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní
Vo výchovno-vzdelávacom procese prihliadame na základné fyziologické potreby žiakov, vytvárame podmienky na zdravý vývin detí a žiakov a na predchádzanie sociálno-patologickým javom, zaisťujeme bezpečnosť a ochranu zdravia žiakov, poskytujeme nevyhnutné informácie na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia žiakov, sme pripravení viesť evidenciu školských úrazov žiakov, ku ktorým prišlo počas výchovno-vzdelávacieho procesu a pri činnostiach organizovaných školou, pri vzniku školského úrazu vyhotoviť záznam o školskom úraze.
Podľa § 153 školského zákona riaditeľ základnej umeleckej školy vydal po prerokovaní s orgánmi školskej samosprávy a v pedagogickej rade školský poriadok, ktorý upravuje najmä podrobnosti o:
- výkone práv a povinností detí, žiakov a ich zákonných zástupcov v škole, pravidlá vzájomných vzťahov a vzťahov s pedagogickými zamestnancami a ďalšími zamestnancami školy,
- prevádzke a vnútornom režime školy,
- podmienkach na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia žiakov a ich ochrany pred sociálno-patologickými javmi, diskrimináciou alebo násilím,
- podmienkach nakladania s majetkom, ktorý škola spravuje. Je potrebné, aby riaditeľ školy školský poriadok zverejnil na verejne prístupnom mieste v škole, preukázateľným spôsobom s ním oboznámil zamestnancov školy, žiakov a informoval o jeho vydaní a obsahu zákonných zástupcov žiakov.
Poučujeme žiakov o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci na začiatku školského roka aj pred každou plánovanou akciou, či prázdninami. Zamestnanci školy majú pravidelné školenia o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a proti požiaru a uskutočňujú sa pravidelné kontroly bezpečnosti a ochrany zdravia, ktoré zabezpečuje firma HASPOTEX. Podľa výsledkov revízií okamžite odstraňujeme nedostatky.
14 Osobitosti výchovy a vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami
Dieťa, žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je dieťa, žiak, ktorý má zariadením výchovného poradenstva a prevencie (podľa kompetencie) diagnostikované špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby. Špeciálnou výchovno-vzdelávacou potrebou je požiadavka na úpravu podmienok (obsahu, foriem, metód a prístupov) vo výchove a vzdelávaní pre žiaka.
Špeciálne výchovnovzdelávacie potreby vyplývajú zo zdravotného znevýhodnenia alebo nadania alebo vývinu dieťaťa, žiaka v sociálne znevýhodnenom prostredí, zohľadnenie ktorých mu zabezpečí rovnocenný prístup k vzdelávaniu, primeraný rozvoj schopností alebo osobnosti ako aj dosiahnutie primeraného stupňa vzdelania a primeraného začlenenia do spoločnosti.
Dieťa, žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je spravidla:
- dieťa, žiak so zdravotným znevýhodnením,
- dieťa, žiak zo sociálne znevýhodneného prostredia,
- dieťa, žiak s nadaním.
Vo výchovno-vzdelávacom procese vedieme žiakov k úcte k iným, k poukazovaniu na talenty a výnimočnosti duchovného nadania dieťaťa, čím potláčame možné aspekty outsiderstva medzi žiakmi. Pedagógovia vedú všetkých žiakov k hodnoteniu svojich rovesníkov na základe humanistických a kresťanských hodnôt.
ZUŠ poskytuje žiakom zo znevýhodneného sociálneho prostredia možnosť požiadať si o zníženie, alebo odpustenie poplatku.
15 Odbory ZUŠ sv. Košických mučeníkov v školskom roku 2025/2026
Základná umelecká škola sv. Košických mučeníkov poskytuje vzdelanie v dvoch odboroch, ktoré každoročne aktualizuje.
V školskom roku 2025/26 poskytuje tieto odbory a predmety:
Hudobný odbor – zameranie:
- Hra na klavíri
- Hra na gitare
- Hra na elektrickej gitare
- Hra na basovej gitare
- Hra na husliach
- Hra na bicích nástrojoch
- Hra na flaute (zobcovej a priečnej)
- Hra na violončele
- Hra na cimbale
- Hra na cimbale
- Hra na organe
- Spev
Ďalšie povinné predmety v HO:
- Hudobná náuka
- Komorná hra
- Štvorručná hra
- Súborová hra
- Spevácky/komorný zbor
- Hra v orchestri
- Zborový spev
Výtvarný odbor
Štúdium sa nečlení na predmety. Zahŕňa kreslenie, maľovanie, grafiku, modelovanie, priestorové a akčné vytváranie i zoznamovanie s multimédiami; primerane veku (prevažne formou výtvarnej interpretácie) je žiakom sprístupňované historické i novodobé umenie. Štúdium je ukončené záverečnou výstavou prác žiakov.
Voliteľné predmety
Učebné predmety, ktoré rozširujú a prehlbujú obsah predmetov zaradených do Štátneho vzdelávacieho programu ako voliteľné predmety učebného plánu v jednotlivých odboroch ZUŠ, tvoria voliteľnú časť vzdelávacieho programu ZUŠ, t. j., nepovinné voliteľné predmety uvedené v platných učebných plánoch sa menia na voľné hodiny, ktorými škola disponuje v rámci školského vzdelávacieho programu. Voliteľné predmety sa nachádzajú v prílohe ŠkVP.
16 Organizácia školského roka 2025/2026 (časový plán)
Školský rok začína: 1. septembra 2025 (pondelok).
Zápis žiakov 01.09.2025 (pondelok) od 11.00 – 16.30 hod. na ZUŠ sv. Košických mučeníkov – KVP a od 10.00 do 15.30 hod. na elokovanom pracovisku Krásna, ZŠ sv. Marka Križina. Zadeľovanie žiakov do rozvrhu hodín 02.09.2024 (utorok) od 12.00-17.00 hod. Vyučovanie podľa rozvrhu začína: od 04.09.2025 (štvrtok). Školské vyučovanie v I. polroku sa končí 30.01.2026 (piatok), v II. polroku sa začína 03.02.2026 (utorok) a končí 29.06.2026 (piatok). Pedagogické rady (PR), pracovné porady (PP), štvrťročné a polročné klasifikačné porady (KP) a hodnotiace porady sú plánované o 10,30 hod. na ZUŠ sv. Košických mučeníkov. Účasť na poradách je povinná pre všetkých učiteľov ZUŠ. Zasadania predmetových komisií (PK) budú podľa dohody s vedúcimi PK (VPK), najmenej 2x v polroku. Účasť všetkých členov PK je povinná. Triedne stretnutia s rodičmi, budú najmenej 1x v každom polroku – všetci vyučujúci.
17 Identifikačné údaje školy
17.1 Škola
Názov | Základná umelecká škola sv. Košických mučeníkov ako organizačná zložka Spojenej školy sv. Košických mučeníkov |
Adresa | Čordákova 50, 040 23 Košice |
EDUID | 100016631 |
IČO | 35561548 |
Webové sídlo | https://gkmke.sk/zus/ |
office@gkmke.sk | riaditel@gkmke.sk | |
Telefón | +421 911 872 801 |
17.2 Zriaďovateľ
Názov | Košická arcidiecéza, Arcibiskupský úrad, Arcidiecézny školský úrad |
Adresa | Hlavná 28, 041 83 Košice |
EDUID | 200002907 |
Webové sídlo | https://www.ke-arcidieceza.sk |
scholabu@abuke.sk | |
Telefón | +421 55 68 28 120 |
Školský vzdelávací program bol prerokovaný na zasadnutí pedagogickej rady dňa 25.08.2025.
Školský vzdelávací program bol prerokovaný na zasadnutí Rady školy dňa 9.9.2025
Platnosť dokumentu: od 01.09.2025
Košice 01.09.2025
RNDr. Milan Koščo, PhD., MBA, LL.D.
riaditeľ
Príloha č. 1 Učebné plány ZUŠ
Príloha č. 2 Charakteristika zamerania predmetov
Príloha č. 3 Učebné osnovy ZUŠ – hudobný odbor
Príloha č. 4 Učebné osnovy ZUŠ – výtvarný odbor