ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM PRE MATERSKÚ ŠKOLU
Moderná katolícka škola
VZDELÁVACÍ PROGRAM
Stupeň vzdelania: ISCED 0
Vyučovací jazyk: slovenský
Študijná forma: denná
Druh školy: cirkevná
PREDKLADATEĽ:
Názov školy: Spojená škola sv. Košických mučeníkov
Organizačná zložka: Materská škola
Adresa: Čordákova 50, 040 23 Košice
IČO: 35561548
Riaditeľ školy: RNDr. Milan Koščo, PhD., MBA, LL.D.
Koordinátorka pre tvorbu ŠKVP: PhDr. Miroslava Takáčová
ZRIAĎOVATEĽ:
Názov: Košická arcidiecéza, Arcibiskupský školský úrad
Adresa: Hlavná 28, 041 83 Košice
Kontakty: sekr. ABŠÚ 055/6228727
PLATNOSŤ DOKUMENTU OD: 01. 09. 2025
podpis riaditeľa:
- NÁZOV ŠKOLSKÉHO VZDELÁVACIEHO PROGRAMU
„CESTA S PÁNOM JEŽIŠOM“
Názov školského vzdelávacieho programu vyjadruje základné poslanie našej materskej školy – viesť deti k poznaniu a prežívaniu Božej lásky v každodennom živote. Deti majú prirodzenú túžbu objavovať, spoznávať a napodobňovať pozitívne vzory. Najväčším vzorom lásky je pre nás Boží Syn – Ježiš Kristus, ktorý sa z lásky obetoval až na smrť na kríži a svojim zmŕtvychvstaním otvoril všetkým cestu k životu s Bohom.
Naša materská škola kráča spolu s deťmi po tejto ceste, učí ich objavovať Božiu prítomnosť v stvorenom svete, v rodine, v materskej škole i v spoločnosti. Výchovno-vzdelávací proces smeruje k rozvíjaniu vzťahu detí k Bohu, k rodičom, k sebe samým i k svojim rovesníkom, vedie ich k láske, úcte a zodpovednosti.
Okrem toho sa deti vzdelávajú v súlade so Štátnym vzdelávacím programom pre predprimárne vzdelávanie vo všetkých jeho vzdelávacích oblastiach:
- Jazyk a komunikácia
- Matematika a práca s informáciami
- Človek a príroda
- Človek a spoločnosť
- Človek a svet práce
- Umenie a kultúra
- Zdravie a pohyb
Výchovno-vzdelávacím procesom , ktorý je v súlade s týmto Školským vzdelávacím program sa zabezpečuje harmonický rozvoj detí po stránke telesnej, kognitívnej, sociálno-emocionálnej, morálnej i duchovnej.
- VYMEDZENIE VLASTNÝCH CIEĽOV A POSLANIA VÝCHOVY A VZDELÁVANIA
Hlavný cieľ výchovy a vzdelávania v materskej škole sa odvíja od cieľov výchovy a vzdelávania uvedených v zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení neskorších predpisov.
Vzdelávanie v materskej škole poskytuje základy spôsobilostí vedúce k napĺňaniu cieľov výchovy a vzdelávania podľa tohto zákona.
Hlavným cieľom predprimárneho vzdelávania je dosiahnuť optimálnu kognitívnu, senzomotorickú a sociálno-citovú úroveň ako základ pripravenosti na školské vzdelávanie v základnej škole a na život v spoločnosti.
Vlastné ciele:
- prežívať Božiu lásku v spoločenstve a v prírode
- napomáhať deťom dopĺňať si katolícku výchovu a tak si utvoriť základné predstavy o Bohu, o prírode v štyroch ročných obdobiach, spoznať ľudové zvyky a tradície, chrániť si dar života, vedieť žiť v spoločenstve detí, poznať život svätcov, ovládať základné modlitby a udržiavať čistotu prostredia, kde žijeme
- rozvíjať cieľavedome, systematicky a v tvorivej atmosfére osobnosť dieťaťa v psychomotorickej, poznávacej, sociálnej, emocionálnej a morálnej oblasti
- prihliadať na rôzne sociokultúrne a socioekonomické zázemie dieťaťa
- uplatňovať a chrániť práva dieťaťa v spolupráci s rodinou, zriaďovateľom a inými inštitúciami s rešpektovaním potrieb dieťaťa
- získavať dôveru rodičov v individuálnom výchovnom poradenstve a upriamiť ich pozornosť na pozitívne prejavy v správaní sa svojho dieťaťa a v prípade potreby ich nasmerovať na ďalšie odborné poradenstvo s inými odborníkmi
- STUPEŇ VZDELANIA, KTORÝ SA DOSIAHNE ABSOLVOVANÍM ŠKOLSKÉHO VZDELÁVACIEHO PROGRAMU ALEBO JEHO UCELENEJ ČASTI
Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31. augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť. Predprimárne vzdelávanie môže dieťa ukončiť aj vtedy, ak nedovŕšilo šiesty rok veku, ale podľa vyjadrenia príslušného školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku (predčasné zaškolenie dieťaťa na žiadosť rodičov).
Materská škola sv. Košických mučeníkov vydáva doklad o získanom stupni vzdelania – osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania.
- VLASTNÉ ZAMERANIE ŠKOLY
Materská škola sv. košických mučeníkov sa zameriava na výchovu a vzdelávanie detí v duchu Evanjelia. Dopĺňa rodinnú, katolícku výchovu o prvé skúsenosti v spoločenstve detí – rovesníkov, pri prejavoch Božej lásky v stvorenej prírode, vo vzťahu k rodine, k sebe k okoliu. Školský vzdelávací program je rozšírený o Náboženskú výchovu, ktorú realizujeme Rámcovým vzdelávacím programom predmetu katolícke náboženstvo/náboženská výchova pre predprimárne vzdelávanie, ktorý vydalo Katolícke pedagogické a katechetické centrum v Spišskej Novej Vsi z roku 2009.
Týmto chceme naplniť slová zo Svätého Písma: „Tu mu prinášali deti, aby sa ich dotkol. Ale učeníci ich okrikovali. Keď to Ježiš videl, namrzený im povedal: „Nechajte deti prichádzať ku mne! Nebráňte im, lebo takým patrí Božie kráľovstvo. Veru, hovorím Vám: Kto neprijme Božie kráľovstvo ako dieťa, nevojde doň.“ S láskou každý deň spolu s deťmi radostne oslavujeme Pána Boha spevom, tancom i modlitbou. Zúčastňujeme sa bohoslužieb vo farnosti a v školskej kaplnke.
Materská škola spolupracuje so Základnou školou, gymnáziom a základnou umeleckou školou sv. Košických mučeníkov.
Za plnenie pedagogického zámeru školy zodpovedajú pedagogickí zamestnanci materskej školy.
- DĹŽKA DOCHÁDZKY A FORMY VÝCHOVY A VZDELÁVANIA
Na predprimárne vzdelávanie prijímame deti spravidla od troch do šiestich rokov veku. Výnimočne možno prijať dieťa od dvoch rokov veku. Prednostne sa prijímajú deti, ktoré dovŕšili piaty rok veku, deti s odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky a deti s dodatočne odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky.
Forma výchovy a vzdelávania je pre deti celodenná. V prípade záujmu rodičov poskytujeme aj formu poldenného zaškolenia dieťaťa v rozsahu štyroch až päť hodín v dopoludňajšom čase. Realizácia výchovy a vzdelávania v materskej škole sa uskutočňuje prostredníctvom rôznych denných aktivít, pričom ich súčasťou sú aj cielené (riadené) vzdelávacie aktivity. Ďalšími organizačnými formami sú časové úseky venované hrám a činnostiam podľa výberu detí, zdravotným cvičeniam, pobytu vonku, záujmovým činnostiam, odpočinku a činnostiam spojeným so životosprávou (stravovanie, odpočinok, osobná hygiena).
Odporúčaný harmonogram denných aktivít | |||||
Hry a činnosti podľa výberu detí, zdravotné cvičenia | Dopoludňajšie cielené vzdelávacie aktivity | Pobyt vonku | Obed a odpočinok | Popoludňajšie cielené vzdelávacie aktivity | Krúžkové činnosti, hry a činnosti podľa výberu detí |
- UČEBNÉ OSNOVY
Učebné osnovy tvoria vzdelávacie štandardy jednotlivých vzdelávacích oblastí najmenej v rozsahu inovovaného Štátneho vzdelávacieho programu pre materské školy v súlade so zákonom č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
- VÝCHODISKÁ PLÁNOVANIA VÝCHOVY A VZDELÁVANIA V MATERSKEJ ŠKOLE
- Výchovno – vzdelávaciu činnosť (ďalej VVČ) plánujeme týždenne, plánujeme cielené vzdelávacie aktivity. Obsah i forma plánu VVČ je plne v kompetencii každej učiteľky.
- Pri plánovaní dopoludňajších cielených vzdelávacích aktivít zohľadňujeme odporúčané rozvrhnutie vzdelávacích oblastí na časový úsek jedného mesiaca, ako je uvedené v iŠVP, ktoré však nie je záväzné, pretože výchovno-vzdelávacia činnosť v materskej škole sa prispôsobuje témam, sviatkom v roku, rôznym situáciám, preto stanovovanie rozvrhu by nerešpektovalo špecifickosť predprimárneho vzdelávania (v septembri sa vo výchovno-vzdelávacej činnosti zaraďujú viac obsahy zo vzdelávacích oblastí Zdravie a pohyb, Človek a spoločnosť, Jazyk a komunikácia, čo súvisí s adaptáciou dieťaťa na materskú školu. V decembri prevažujú obsahy zo vzdelávacej oblasti Umenie a kultúra, čo súvisí s prípravou a realizáciou rôznych vystúpení k sviatkom.) Pre týždenné plánovanie frekvenciu zaradenia vzdelávacích oblastí nestanovujeme, táto je výlučne na voľbe učiteliek. Tie pri plánovaní VVČ v konkrétnej triede vzájomne spolupracujú. V prípade, že sa v mesiaci vyskytnú voľné dni (dni pracovného voľna), ako aj školské jarné, jesenné a zimné prázdniny (kedy sa výchovno – vzdelávacia činnosť kvôli zlučovaniu tried plánuje a realizuje formou voľných hier detí), zaradený počet vzdelávacích oblastí na časový úsek jedného mesiaca sa úmerne skracuje. V čase letných prázdnin sa výchovno -vzdelávacia činnosť plánuje a realizuje výlučne formou voľných hier detí, a teda bez zohľadňovania odporúčaného rozvrhnutia vzdelávacích oblastí uvedeného v ŠVP.
Odporúčané rozvrhnutie vzdelávacích oblastí s časovou frekvenciou na jeden mesiac | |||
Dopoludňajšie cielené vzdelávacie aktivity | Popoludňajšie cielené vzdelávacie aktivity | ||
Jazyk a komunikácia | 6 | disponibilné pre MŠ
| |
Matematika a práca s informáciami | 6 | disponibilné pre MŠ | |
Človek a príroda | 4 | disponibilné pre MŠ
| |
Umenie a kultúra | 6 | disponibilné pre MŠ
| |
Človek a spoločnosť, Človek a svet práce | 4 | disponibilné pre MŠ | |
Zdravie a pohyb | 4 | disponibilné pre MŠ
| |
- Pri plánovaní aktivít na konkrétny týždeň si učiteľky vyberajú výkonové štandardy z iŠVP, ktoré prispôsobujú schopnostiam danej skupiny detí, pričom môžu (ale nemusia) využívať adaptácie výkonových štandardov jednotlivých VO vymedzené viacerými úrovňami dosahovania jednotlivých výkonov. Výkonové štandardy môžu v prípade ich širšieho vymedzenia deliť, ale aj spájať do logicky integrovaných celkov. Môže teda v rámci plánovania dochádzať k vzájomnému prelínaniu vzdelávacích oblastí resp. k integrácii výkonových štandardov z niektorých VO.
- Výkonové štandardy, ku ktorým z dôvodu ich priebežného dosahovania v prirodzených každodenných situáciách nie je potrebné zámerne plánovať cielené vzdelávacie aktivity:
Zdravie a pohyb
- Má osvojené základné hygienické návyky (použitie toalety a toaletného papiera,
umývanie rúk po použití toalety, umývanie rúk pred jedlom a po zašpinení sa atď.).
- Ovláda základné sebaobslužné činnosti.
- Aktívne sa zúčastňuje na príprave stolovania (desiata, obed, olovrant), používa príbor a dodržiava čistotu pri stolovaní.
- Udržiava poriadok vo svojom okolí.
- Dodržiava pravidlá v pohybových hrách.
Človek a spoločnosť
- Plynule rozpráva o svojich záľubách aj povinnostiach.
- Vie, koľko má rokov.
- Oslovuje menom rovesníkov v triede.
- Pozná mená učiteliek v triede.
- Nadviaže adekvátny sociálny kontakt (verbálny i neverbálny) s inými osobami – deťmi i dospelými.
- Volí vhodný pozdrav vzhľadom na aktuálnu situáciu.
- Odzdraví primerane situácii akceptujúc osobu, s ktorou sa zdraví.
- Používa pozdrav, prosbu, poďakovanie, ospravedlnenie vzhľadom na aktuálnu situáciu.
- Rešpektuje dohodnuté pravidlá spoločensky prijateľného správania.
- Správa sa ohľaduplne k deťom i dospelým.
- Spolupracuje v skupinovej činnosti na základe osobných predpokladov.
- Sústredí sa na činnosť na základe zapojenia vôľových vlastností.
- Dokončuje individuálnu alebo skupinovú činnosť.
- Reaguje spoločensky prijateľným spôsobom na aktuálne prejavy emócií – pozitívne i negatívne.
- V dialógu vie vypočuť iných (deti i dospelých).
- Správa sa priateľsky k deťom i dospelým.
- Požiada o pomoc, keď si to situácia vyžaduje.
- Poďakuje za pomoc od druhých.
- Poskytne iným pomoc
- Obdarí druhých
- Podelí sa o veci.
- Reaguje adekvátne na dobré skutky.
- Presadzuje sa v hre alebo v činnosti spoločensky prijateľným spôsobom.
- Nenásilne rieši konflikt.
- Odmieta nevhodné správanie.
- Uvedomuje si na elementárnej úrovni dôsledky svojho správania.
Jazyk a komunikácia
- Aktívne a spontánne nadväzuje rečový kontakt s inými osobami – deťmi i dospelými.
- Reaguje na neverbálne signály (gestá, mimiku), udržuje očný kontakt, hlasnosť prejavu prispôsobuje situácii.
- Používanie jazyka prispôsobuje sociálnym situáciám a vzťahom.
- Pozná a dodržuje základné pravidlá vedenia dialógu.
- Rozumie spisovnej podobe jazyka.
- Dokáže jednoducho vysvetliť, prečo je písaná reč dôležitá.
- Uvedie jednoduché príklady dôležitosti písanej reči.
- Vníma a vie primerane vysvetliť rozdiel medzi poéziou (básničkou) a prozaickými žánrami.
- Pri činnostiach s knihou rozumie a aktívne (v primeraných ekvivalentoch) používa výrazy ako autor, kniha, strana, spisovateľ.
- Pri listovaní a prezeraní knihu správne drží.
- Ukáže titulnú stranu knihy.
- Ukáže začiatok čítania textu.
- Listuje v knihe správnym smerom.
- Rozpozná, kde je v knihe uvedený názov a autor knihy.
- Identifikuje pri čítaní slová v správnej smerovej orientácii (zľava – doprava).
- Ukáže pri čítaní riadky v správnej smerovej orientácii (zľava – doprava, zhora -nadol).
- Identifikuje niektoré písmená abecedy.
- Pri kreslení a grafomotorických činnostiach sedí vzpriamene, vzdialenosť očí od podložky je primeraná.
- Úchop a tlak ceruzky zodpovedá norme.
- Učivo je rozdelené do desiatich tematických celkov kooperujúcich s ročnými obdobiami a sviatkami. Každý mesiac je rozdelený do týždenných tém, ktorým sa venujeme jeden podľa potreby i viac týždňov. Jednotlivé témy je možné podľa potreby učiteliek danej triedy zlúčiť, prípadne akokoľvek zmeniť ich poradie z dôvodu materiálno-technického zabezpečenia plánovaných aktivít v triedach.
SEPTEMBER „Už som škôlkar“ | v Kto som a kam patrím |
v Spoznávame našu MŠ | |
v Ako plynie čas | |
v Bezpečne na cestách |
Charakteristika tematického celku:
September je zameraný na adaptáciu dieťaťa na nové prostredie, zoznamovanie sa s prostredím materskej školy a okolia, rovesníkmi, zamestnancami školy. Zavádzame triedne pravidlá, dieťa privyká na organizáciu dňa. Osvojujeme si sebaobslužné činnosti a hygienické návyky a zručnosti, dbáme o to, aby sa deti pozdravili pri príchode a odchode, poďakovali sa. Pozornosť deti zameriavame na bezpečné správanie sa na ulici. Spoznávame dopravné prostriedky a miesta ich pohybu. Oboznámime sa s režimom dňa v materskej škole, rozlišujeme pojmy ráno – obed – večer, orientujeme sa v časových súvislostiach dňa, týždňa a roka v spojení s konkrétnymi činnosťami. Spoznávame názvy mesiacov aj dni v týždni.
OKTÓBER „Jeseň – pani bohatá“ | v Farebná jeseň |
v Prechádzka lesom | |
v Zdravá výživa – ovocie a zelenina | |
v Moja rodina | |
v Týždeň so svätými |
Charakteristika tematického celku:
Október je mesiacom úcty k starším – tematický celok podporuje blízky vzťah k starým rodičom, pevné rodinné putá. Na základe priamej skúsenosti poznávame zmeny v prírode spôsobených striedaním ročných období a zmenou počasia prostredníctvom priameho pozorovania, skúmania a objavovania na základe vlastného zážitku. Vnímame krásu a čaro jesennej prírody, identifikujeme prvky počasia, uvedomujeme si zmenu obliekania s prechodom na jesenné obdobie. Spoznávame rôzne druhy ovocia a zeleniny. Spoznávame stromy – listnaté a ihličnaté, kríky, lesné zvieratá, život v lese, oboznámime sa s lesnými kvetmi, plodmi jesene, kríkmi a hubami. Oboznamujeme sa tiež s darmi prírody, ktoré sú prospešné pre zdravie a správny vývin ľudského tela. V závere mesiaca deti oboznamujeme s významom sviatku Všetkých svätých ako súčasťou našej kultúrnej a duchovnej tradície a sprostredkujeme poznanie života vybraných osobností (svätcov) .
NOVEMBER „Žijeme zdravo“ | v Moje telo |
v Keď je kamarát chorý | |
v Keď vyrastiem, budem | |
v Povolania |
Charakteristika tematického celku:
November začíname s modlitbami za zosnulých a pálením sviečok na cintoríne za duše v očistci. Následne sa v tomto mesiaci deti zoznamujú s ľudským telom, jeho časťami a základnými funkciami. Učia sa pomenúvať hlavu, trup, končatiny a zmyslové orgány, prostredníctvom hier a pozorovania spoznávajú, ako telo funguje a čo mu prospieva. Vytvárajú si pozitívny vzťah k vlastnému zdraviu a k starostlivosti o svoje telo. Rozprávame sa o zdraví a chorobe, deti spoznávajú základné hygienické návyky a spôsoby, ako môžu predchádzať ochoreniam. V modelových situáciách sa učia, ako sa správať k chorému kamarátovi, rozvíjajú ohľaduplnosť, empatiu a schopnosť pomôcť druhým. Ďalej sa oboznamujú s rôznymi povolaniami dospelých a ich významom pre spoločnosť. Uvedomujú si, že práca je potrebná a užitočná, a že každý človek má v spoločnosti svoju dôležitú úlohu. Deti prostredníctvom hier a tvorivých činností si skúšajú úlohy lekára, učiteľa, hasiča, kuchára či iných profesií.
Aktivity v tomto tematickom celku rozvíjajú u detí poznanie o ľudskom tele, zdraví a chorobe, podporujú vytváranie pozitívnych postojov k zdraviu, empatii a spolupráci. Zároveň prehlbujú poznanie o práci dospelých a budujú úctu k práci a k ľuďom v ich okolí.
DECEMBER – „Kúzelná vôňa medovníčkov“ | v Sv. Mikuláš |
v Príprava na Vianoce -Advent | |
v Vianoce – narodí sa Ježiško |
Charakteristika tematického celku:
Počas decembra budeme očakávať narodenie Pána Ježiša. Vytvárame atmosféru blížiacich sa vianočných sviatkov, upevňujeme harmonické vzťahy, pripravujeme program na vianočnú besiedku. Vyrábame vianočné dekorácie, želania, pozdravy, darčeky pre najbližších. Na začiatku mesiaca sa budeme sa tešiť na príchod Mikuláša, ktorého potešíme básničkami a pesničkami. Spievame koledy a piesne, oboznámime sa s vianočnými tradíciami, zvykmi a obyčajmi, vyrábame adventný veniec. Posledné decembrové dni oslávime narodenie Pána Ježiša spievaním kolied a potešíme sa prekvapeniami pod vianočným stromčekom. Súčasťou tohto predvianočného obdobia je vystúpenie na Vianočnej akadémii.
JANUÁR – „Sniežik sa nám chumelí“ | v Zima – ročné obdobie |
v Čo robia zvieratká v zime | |
v Zimné športy a bezpečnosť | |
v Geometrické tvary a farby |
Charakteristika tematického celku:
Deti budú pozorovať a opisovať prírodu v zimnom období, spoznávať typické znaky zimy a zmeny, ktoré sa dejú v prírode. Pravidelne si budú zaznamenávať počasie do kalendára počasia, naučia sa piesne a básne o zime a počasí. Oboznámia sa so starostlivosťou o zvieratá v zimnom období a so spôsobom ich života.
Deti sa zoznámia so zimnými športmi, učia sa dbať na bezpečnosť pri ich vykonávaní a rozvíjajú si pozitívny postoj k pohybu. Prostredníctvom hier a tvorivých aktivít si prehlbujú poznanie o geometrických tvaroch a farbách, učia sa ich pomenúvať, triediť a využívať pri výtvarných a pracovných činnostiach.
FEBRUÁR – „Fašiangový čas“ | v Veselé masky |
v Emócie – ako sa cítim. | |
v Predmety, vlastnosti, pokusy | |
v Biblia očami detí |
Charakteristika tematického celku:
Deti sa oboznamujú s tradíciami a zvykmi obdobia fašiangov. Vyrábajú a zdobia veselé masky na karneval.
Dôležitou súčasťou je rozvoj emocionálnej výchovy. Deti sa učia pomenúvať svoje pocity – smútok, radosť, hnev, strach či prekvapenie – a rozlišovať ich na základe vlastných skúseností a pozorovania u druhých. Prostredníctvom hier, dramatizácie a rozhovorov vyjadrujú, ako sa cítia, učia sa emócie primerane prejavovať . Rozvíjajú si empatiu, ohľaduplnosť a schopnosť zdieľať svoj vnútorný svet s ostatnými . Súčasťou témy je aj vedenie detí k starostlivosti o vlastné duševné zdravie – k hľadaniu pokoja, radosti, odpočinku a k rozvíjaniu pozitívnych vzťahov.
Získavajú tiež skúsenosti s predmetmi a ich vlastnosťami, prostredníctvom jednoduchých pokusov objavujú základné fyzikálne javy.
Prostredníctvom príbehov a aktivít sa deti zoznamujú s Bibliou a primerane svojmu veku, vnímajú biblické hodnoty a nachádzajú v nich vzory dobra, priateľstva a láskavosti.
MAREC – „Jarná rozprávka“ | v Rozprávková kniha |
v Z rozprávky do rozprávky | |
v Jar v rozpuku | |
v Na tom našom dvore |
Charakteristika tematického celku:
Upevňujeme vzťah ku knihám a prostredníctvom rozprávok nahliadneme do sveta fantázie. Oboznámime deti s tvorbou kníh, s pojmami – spisovateľ, ilustrátor. Rozoznávame knihy podľa ilustrácií, učíme sa správne zaobchádzať s knihami. Poznávame tvary písmen, hráme sa so slovami, poznávame spisovnú podobu jazyka.
Deti sa zoznamujú s rozprávkovým svetom prostredníctvom klasických i moderných rozprávok a príbehov. Rozvíjajú si slovnú zásobu, učia sa aktívne počúvať, reprodukovať text a rozprávať vlastnými slovami. Prostredníctvom dramatizácie a hry s bábkami alebo maskami si skúšajú úlohy rozprávkových postáv, rozvíjajú fantáziu, tvorivosť a výrazové prostriedky a tiež si osvojujú základné morálne hodnoty (dobro víťazí nad zlom, pomoc druhým, priateľstvo, odvaha).
Deti pozorujú prebúdzanie prírody a príchod ďalšieho ročného obdobia – jar. Poznávame domáce zvieratá a ich mláďatá, priblížime ich spôsob života a úžitok.
APRÍL – „Naša zem“ | v Veľká noc |
v Vesmír | |
v Voda, zem , vzduch | |
v Ochrancovia prírody |
Charakteristika tematického celku:
Veľká noc je najväčší kresťanský sviatok, ktorý deťom približujeme cez príbeh Ježišovej lásky a radosti zo zmŕtvychvstania. Deti spoznávajú základné symboly Veľkej noci a tiež aj tradície a ľudové zvyky.
Priblížime deťom vesmír, prostredníctvom hier a obrázkov spoznávajú základné fakty o vesmíre, učia sa orientovať na oblohe a pozorovať zmeny dňa a noci. Oboznamujeme deti s rozdielmi v živej a neživej prírode. Poznávame význam vody pre živočíchov a človeka. Pri skúmaní vody v prírode nezabúdame na jej dôležitosť, spoznávame kolobeh vody v prírode. Oslávime Deň Zeme aktivitami zameranými na ochranu životného prostredia. Deti si vytvárajú environmentálne povedomie. Učia sa triediť odpad, šetriť vodou a energiou, správať sa ohľaduplne v prírode. Spoznávajú zvieratá a rastliny vo svojom okolí, hľadajú spôsoby, ako ich chrániť. Prostredníctvom rozprávok, piesní a hier si osvojujú hodnoty zodpovednosti, starostlivosti a láskavosti k prírode.
MÁJ – „Otvorené srdiečko“ | v Slovensko – moja vlasť |
v Keď všetko kvitne | |
v Malí muzikanti | |
v Z lásky k mame | |
v Mamkin sviatok |
Charakteristika tematického celku:
U detí pestujeme pozitívny vzťah k vlasti, k domu a tradíciám Slovenska. Rozvíjame povedomie detí o svojom rodisku, bydlisku, pričom postupujeme od bližšieho prostredia poznaného deťmi k širšiemu, vzdialenejšiemu poznávaniu nášho mesta a našej rodnej krajiny. Národnú spolupatričnosť podporujeme poznávacími aktivitami prezentujúcimi symboly, dominanty Slovenska, remeslá a ľudové tradície a folklór.
Venujeme sa aktivitám zameraným na skúmanie klíčenia a rastu rastlín. Identifikujeme rôznorodosť rastlinnej ríše – liečivé, záhradné, lúčne kvety, spoznávame časti rastlín – stonka, list, kvet, plod, koreň.
Rozvíjame hudobné schopnosti – spev, rytmus, hra na jednoduché hudobné nástroje. Podporujeme prežívanie hudby ako radosti a spoločného zážitku.
Pri príležitosti Dňa matiek s deťmi pripravíme prekvapenia pre mamičky spolu s krátkym kultúrnym programom. Upevňujeme vzťahy k členom svojej rodiny.
JÚN– „Šťastné deti“ | v Týždeň detskej radosti |
v Hmyz na lúke a pri potoku | |
v Zvieratká v ZOO | |
v Leto – ročné obdobie | |
v Bezpečne aj počas prázdnin |
Charakteristika tematického celku:
Po osvojení si niektorých národných zvykov a spoznaní svojej vlasti deti rozšíria svoj obzor do širšieho sveta. Oboznámia sa s cudzokrajnými kultúrami a národnosťami. Oslávime sviatok detí rôznymi hrami a súťažami. Venujeme sa prosociálnej výchove a podporujeme kladný vzťah detí k iným deťom a kamarátom. Všímame si typické znaky leta, spôsob obliekania a letné športy. Popisujeme situácie, kedy je ohrozené zdravie (príklady zranenia, poštípanie hmyzom, odreniny, úpal a pod.) . Priblížime deťom exotické zvieratá, rozvíjame pozitívny vzťah k zvieracej ríši.
V poslednom týždni školského roka sa deti oboznamujú s pravidlami bezpečného správania počas letných prázdnin doma, v prírode, pri vode aj na cestách. Učia sa, ako chrániť svoje zdravie, správať sa zodpovedne a vedieť požiadať o pomoc.
- VYUČOVACÍ JAZYK
Výchova a vzdelávanie detí sa realizuje v štátnom jazyku Slovenskej republiky.
- SPÔSOB, PODMIENKY UKONČOVANIA VÝCHOVY A VZDELÁVANIA A VYDÁVANIA DOKLADU O ZÍSKANOM VZDELANÍ
Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole.
Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31. augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť.
Predškolské vzdelávanie môže dieťa ukončiť aj vtedy, ak nedovŕšilo šiesty rok veku, ale podľa vyjadrenia príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku (predčasné zaškolenie dieťaťa na žiadosť rodičov).
V spolupráci s rodičmi každoročne materská škola pripravuje Rozlúčku s predškolákmi, kde deti vystúpia s krátkym kultúrnym programom. Po jeho skončení si deti prevezmú okrem darčekov ktoré zabezpečuje Občianske združenie pri Materskej škole sv. Košických mučeníkov aj Osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania. Predškoláci vystavia v materskej škole triedne tablo, ktoré zhotovia alebo zabezpečia pani učiteľky.
- PERSONÁLNE ZABEZPEČENIE
Výchovno-vzdelávaciu činnosť v materskej škole vykonáva 8 učiteliek predprimárneho vzdelávania, ktoré majú cirkevné povolenie podľa cirkevných predpisov – kánonický súhlas vyučovať náboženskú výchovu v cirkevnej materskej škole.
Pedagogickí zamestnanci materskej školy spĺňajú:
- kvalifikačné požiadavky stanovené príslušnou legislatívou,
- v každodennej pedagogickej práci preukazujú odborné a pedagogicko-psychologické spôsobilosti
- sú schopní profesijného a osobnostného rozvoja
- ako súčasť kolektívu sú schopní vzájomnej efektívnej a ľudsky podporujúcej komunikácie a spolupráce
Vedúci pedagogickí zamestnanci školy:
- vytvárajú predpoklady pre fungujúce, motivované spolupracujúce spoločenstvo v škole s náročnou profesionálnou klímou a podporujúcim prostredím
- starajú sa o svoj odborný a osobnostný rast, ako aj všetkých členov kolektívu a vytvárajú preň podmienky
- MATERIÁLNO-TECHNICKÉ A PRIESTOROVÉ PODMIENKY
Materská škola je štvortriedna s kapacitou 97 detí. Nachádza sa v budove Spojenej školy sv. Košických mučeníkov na ulici Čordákova 50, 040 23 Košice, na prízemí a na prvom poschodí. Priestory školy sú zrekonštruované, každá trieda má umyváreň so sociálnym zariadením, šatňu a toalety pre zamestnancov, kanceláriu pre zástupkyňu materskej školy, sklad pre čistiace prostriedky a učebné pomôcky, chodbu, v ktorej sú umiestnené šatňové skrinky pre deti.
Vykurovanie materskej školy zabezpečuje firma TEKO – Košice a zásobovanie pitnou vodou je z mestského vodovodu firmou VVaK – Košice.
Triedy sú vybavené detským nábytkom, kobercami, hračkami, učebnými pomôckami, detskými ležadlami s matracmi. Vnútorné prostredie tried spĺňa estetické a emocionálne kvality. Je vhodne upravené pre pohybové aktivity, ako aj pre hry a pracovné kútiky, centrá, čím vhodne podnecuje k splneniu cieľov pri výchovno-vzdelávacej činnosti.
Súčasťou materiálno-technického vybavenia materskej školy je detská, cirkevná a odborná literatúra, cirkevné dokumenty, Sväté písmo. Na škole máme štyri televízory, štyri DVD prehrávače, štyri CD prehrávače, dve interaktívne tabule. Kancelária zástupkyne je vybavená jedným počítačom a tlačiarňou. V materskej škole je pripojenie na internet.
Vonkajšie priestory – s deťmi využívame tri školské detské ihriská pri Spojenej škole sv. Košických mučeníkov pre pohybové, relaxačné, tvorivé, komunikatívne a špeciálne činnosti, vybavené pieskoviskom, preliezačkami, hojdačkami, ktorých bezpečnosť a technický stav je pravidelne kontrolovaný.
- PODMIENKY NA ZAISTENIE BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVIA PRI VÝCHOVE A VZDELÁVANÍ
Materská škola sa stará o bezpečnosť detí podľa zákona 124/2006 Z.z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov pričom:
- prihliada na základné fyziologické potreby detí
- vytvára podmienky na zdravý vývin detí a na predchádzanie sociálno-patologických javov
- zaisťuje bezpečnosť a ochranu zdravia detí ako aj poskytuje nevyhnutné informácie na zaistenie ich bezpečnosti a ochrany zdravia
- vedie evidenciu registrovaných školských úrazov detí v rámci pobytu v materskej škole
Podrobné podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní sú rozpracované v školskom a prevádzkovom poriadku materskej školy.
- VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA DETÍ
Hodnotenie uskutočňujeme formou pedagogickej diagnostiky v ktorej zaznamenávame úroveň detských schopností, vedomostí a spôsobilostí.
Súčasťou pedagogickej diagnostiky je aj detské portfólio, ktorého cieľom je sledovať pokrok detí pri rozvoji jemnej motoriky, predčitateľskej gramotnosti, komunikačných schopností, grafomotorických zručností, matematických a prírodovedných predstav. Prostredníctvom portfólia majú deti, učiteľky i rodičia možnosť nadväzovať na už získané vedomosti dieťaťa. Majú možnosť nadobudnuté vedomosti si kedykoľvek zopakovať, upevňovať, dopĺňať podľa stanoveného cieľa.
Pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami ako aj pre nadané deti sa spracováva individuálny výchovno-vzdelávací plán.
- VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA ZAMESTNANCOV ŠKOLY
Vnútorná školská kontrola je zameraná na všetkých zamestnancov, špecifickou hospitačnou činnosťou zameranou na samotnú výchovu a vzdelávanie. Zahŕňa dve zložky: učenie učiteliek a učenie sa detí.
Pedagogická práca učiteliek sa odráža vo výsledkoch správania a konania detí, úrovňou ich vedomostí, zručností a návykov. V školskom roku sú hodnotení všetci zamestnanci dvakrát podľa plnenia cieľových úloha plnenia plánu práce.
- POŽIADAVKY NA KONTINUÁLNE VZDELÁVANIE PEDAGOGICKÝCH A ODBORNÝCH ZAMESTNANCOV
Materská škola vytvára podmienky pre zamestnancov tak, aby mali záujem vzdelávať a zdokonaľovať sa vo svojej profesii. Cieľom kontinuálneho vzdelávania ako súčasť celoživotného vzdelávania zabezpečuje u pedagogických a odborných zamestnancov sústavný proces nadobúdania vedomostí, zručností a spôsobilostí s cieľom udržiavať, obnovovať, zdokonaľovať a dopĺňať profesijné kompetencie potrebné na výkon pedagogickej praxe a na výkon odbornej činnosti so zreteľom na premenu tradičnej školy na modernú.